-
Nytt flygbolag i södra Sverige – Skåneflyg
”För att vårt område ska bibehålla attraktivitet och vara ett levande samhälle för såväl företagare som privatpersoner är bra infrastruktur och i synnerhet flyg en väldigt viktig pusselbit. Vi vill därför försäkra oss om att det finns en behovsanpassad och tillgänglig flyglinje till och ifrån Kristianstad Österlen Airport.” Säger Jacob Karlsson.
Jacob investerar i Skåneflyg privat men till vardags är han VD på K-Fastigheter. Tillsammans med Henrik Persson Ekdahl – Optimizer Invest Ltd, Carl-Henrik Dahlqvist – Kristianstad Golfbana Holding och Fredrik Rosengren – Maxi Stormarknad Kristianstad finansierar de det nybildade bolaget.
Hela Skåne en potentiell marknad
Bolaget är nu bildat och i dagarna inleds förhandlingar med potentiella partners för att utföra flygningarna. Det kommer också utföras en rad undersökningar på marknaden gällande lämplig trafikstart, avgångstider etc. För att på bästa sätt vara en produkt som är anpassad efter de behov som råder.
Namnet Skåneflyg kom till för att visa att bolaget ser hela Skåne som sin potentiella marknad. Med en utbyggd E22 kommer till och med personer boende i Lund kunna starta hemifrån senare om de flyger ifrån Kristianstad Österlen Airport än om de skulle välja annan flygplats.
”Skåneflyg blir vårt allas flyg – vi fyra har valt att göra denna satsning tillsammans. Nu vill vi bygga innehållet tillsammans med företagare och boende i vårt område. Där vi ser framför oss ett starkt samarbete både vad gäller marknadsföring, exponering och biljettköp.” Säger Carl-Henrik Dahlqvist.
En djärv satsning på regionen
Serieentreprenören Sam Giertz kommer bli Skåneflygs styrelseordförande.
”Att starta ett flygbolag i dessa tider är minst sagt en utmaning men jag tvekade inte att hjälpa till att få igång en flyglinje igen. Jag brinner för entreprenörskap och delar min tid mellan Stockholm och Kristianstad. Jag älskar den här delen av Skåne och flyget är oerhört viktigt för tillväxten här. Våra fyra finansiärer gör en djärv satsning på regionen. Nu är det upp till oss andra att visa att vi vill ha flyget kvar.” Säger Sam.
”Skåneflyg kommer vara ett litet bolag. Vilket vi vill använda som en stor fördel i att kunna uppfattas som det nära, vänliga och välkomnande flygbolaget samtidigt som pålitlighet och professionalism ska gå igenom allt vi gör.” Säger Fredrik Rosengren.
Samarbetar med det lokala näringslivet
Kristianstad Österlen Airport har stått utan reguljär trafik sedan slutet av mars, i likhet med flera andra flygplatser. 2019 var utvecklingen på flygplatsen bäst i landet med en tillväxttakt på 40%. Passagerarantalet landade då på en bit över 40.000.
Under stilleståndet har personal varit i korttidsarbete och arbetat med att förbereda för nystart samt ta hand om Sjöfartsverkets räddningshelikopterbas, affärsjets och ambulansflyg som kontinuerligt trafikerar flygplatsen.
”Vi har använt tiden på ett bra sätt genom att förbereda oss och våra lokaler för en riktigt bra nystart. Att nystarten blir på detta sätt, där engagerade, drivna och stimulerande entreprenörer startar Skåneflyg känns helt fantastiskt! Vad kan vara bättre än ett lokalt bolag som fullt ut kan arbeta för att skapa rätt förutsättningar utifrån den geografiska plats de verkar på. Ägarna till bolaget visar vägen. Nu är det upp till oss andra att visa att deras satsning är viktig genom att flyga med bolaget.” Säger Jonas Haak, VD Kristianstad Österlen Airport.
Skåneflyg har som utgångspunkt att i första hand samarbeta med det lokala näringslivet vilket också visar sig från start där Althén & Co är strategisk partner vad gäller Skåneflygs kommunikation.
”Vi är glada för att hjälpa Skåneflyg att få luft under vingarna genom att i gott teamwork med grundarna utveckla Varumärkesplattform, Namn, Kommunikationskoncept, Design och Kommunikation.” Säger Jonas Althén.
- Text: Kristianstad Österlen Airport
- Foto: Kristianstad Österlen Airport
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nu nästa steg i sin digitala satsning och lanserar det nya reklamkonceptet ...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
-
Gästbloggare
-