-
Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer
Många hotell och vandrarhem har redan onlinebokning. Men när det kommer till aktivitetsföretag så saknas ofta den funktionen. Där är det definitivt många bokningar som går förlorade.
En fråga jag fått många gånger är…
Vilka bokningssystem finns det att välja mellan för aktivitetsarrangörer? Och vilket är bäst?
Jag har frågat runt bland ett större antal framgångsrika aktivitetsföretagare för att fråga just det. Vad kom jag fram till?
För det första…
Det finns en uppsjö med onlinebokningssystem för aktivitetsföretag att välja mellan. Minst hundra. Och fler är på väg. Ingen idé att lista alla här. Men det finns några som är mer populära än andra.
Kan jag nämna några? Absolut, några av de mest populära bokningssystemen för aktivitetsföretag runtom i världen är Rezdy, Bokun, Trekksoft, Checkfront, Bookeo och Rezgo.
Det går inte att säga vilket av dem som är bäst. Det beror helt på vad du har för verksamhet och vilka funktioner du har nytta av.
Gå in på deras sajter och kolla vilka funktioner de erbjuder. Men fundera inte för länge… Välj ett som känns bra och kom igång. Helst igår!
Vilket system rekommenderar jag?
Jag driver WildSweden som säljer aktiviteter och resor i Sverige. Mina kunder finns över hela världen, men mest i Europa. För några år sedan tog jag det stora steget. Jag skaffade mig ett onlinebokningssystem.
Jag kikade runt på nätet, läste blogginlägg, testade några bokningssystem som verkade lovande, ringde och mejlade deras support, och kollade på vilka andra företag som använder de systemen.
Jag signade upp mig på gratis testperioder på några olika system, testade, funderade och valde till slut Rezdy. Men det behöver inte betyda att Rezdy är bäst. Det kan finnas flera andra som är minst lika bra. Och tänk på att jag valde system för flera år sedan och att det har hänt mycket sedan dess.
Jag valde Rezdy för att de hade de funktioner jag ville ha, de hade många användare och jag fick bra respons från supporten. Och priset kändes vettigt. En liten nackdel är att supporten är i USA och Australien, men de svarar oftast på mejl samma dag.
Om jag skulle välja onlinebokningssystem idag kanske jag skulle välja något annat, tex Bokun eller Trekksoft. Men jag är väldigt nöjd med Rezdy.
Vad hände när jag skaffade ett onlinebokningssystem?
Märkte jag nån skillnad?
Ja, vi fick många fler bokningar. Så det var helt klart värt det.
När jag hade installerat onlinebokningssystemet så kunde mina kunder gå in på wildsweden.com för att:
- Se hur många platser som finns kvar på tex en älgsafari
- Klicka på boka-knappen
- Betala säkert och smidigt med kort online
- Få en bekräftelse automatiskt (eller efter ett godkännande av mig, det går att välja)
- Få påminnelser och trevliga välkomsthälsningar dagen innan safarin
- Få uppföljningsmejl och utvärderingsmejl
Plötsligt fick vi många fler bokningar.
Och plötsligt kunde jag som ägare till verksamheten:
- Se alla bokningar i ett översiktligt webb-baserat system
- Se om det är någon som inte har betalt
- Klicka på en knapp så att ett mejl skickas för att be om betalning
- Se vilka som kommer på en viss aktivitet en viss dag
- Låta mina anställda guider logga in för att skriva ut dagens deltagarlista
- Se hur mycket jag sålt för en viss månad och jämföra med föregående år
- Enkelt sälja extra tillval som enkelrumstillägg, transfers och utrustning
- Och så finns det en massa funktioner som jag knappt använder
Håll koll på skillnaden
Jag har märkt att en del blandar ihop onlinebokningssystem med onlinemarknadsplatser.
Vad är vad? Kortfattat…
Onlinebokningssystem gör att du kan ta emot bokningar på sin egen sajt. Det är vad det här inlägget handlar om.
Onlinemarknadsplatser är ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer dina aktiviteter. Återförsäljare som säljer dina och andras aktiviteter online helt enkelt. De kallas ofta Online Travel Agencies (OTA). På de sajterna kan du nå ut till kunder som du annars inte skulle nått ut till. Där syns dina aktiviteter bland andra aktiviteter, där kunderna har tillgång till ett stort utbud. Några exempel på onlinemarknadsplatser är ViaTor och GetYourGuide. De säljer alla möjliga aktiviteter över hela världen.
Kom ihåg: Det kan vara jättebra att synas på olika onlinemarknadsplatser men det gör inte att du har onlinebokning på din egen sajt. Onlinemarknadsplatser innebär bara att du finns onlinebokningsbar hos de återförsäljare som dina produkter säljs hos. Så du behöver ändå skaffa ett eget onlinebokningssystem, där kunderna kan boka direkt hos dig.
Så långt är det ganska tydligt vad skillnaderna är. Men sedan blir det krångligt… Det finns något som heter kanalhanterare.
Vad är en kanalhanterare?
Om du har svårt att hänga med så måste du läsa noga extra noga nu…
De flesta onlinebokningssystem som tex Rezdy och Bokun har inbyggda funktioner för att du ska kunna koppla ihop din försäljning med onlinemarknadsplatser (kanaler) som ViaTor och GetYourGuide. En kanalhanterare gör det alltså möjligt att sköta kontakten med onlinemarknadsplatser på ett smidigare sätt. När du kopplar ihop ditt onlinebokningssystem med hjälp av den inbyggda kanalhanteraren till en eller flera onlinemarknadsplatser så behöver du bara hantera antal tillgängliga platser och bokningar i ditt eget system. Kontakten med onlinemarknadsplatser sker mer eller mindre automatiskt. Fördelen med det är att du kan sälja via flera olika onlinemarknadsplatser men du behöver bara hantera produkter och tillgänglighet i ditt eget onlinebokningssystem.
Sammanfattning: Jag ser ofta tillbaka på tiden innan jag hade ett onlinebokningssystem och tänker… Hur fan gjorde jag innan?
- Text: Marcus Eldh
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-