-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts personer som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring på nya Science Park Towers i Jönköping. Placebranders Day samlar runt 200 besökare från hela Sverige och har arrangerats sedan 2013.
Under kvällen koras Sveriges främsta platsutvecklare/platsmarknadsförare i åtråvärda priset Placebrander of the Year.
”Det ska bli fantastiskt roligt att välkomna platsutvecklare och platsmarknadsförare från hela landet till Jönköping. Placebrander har erfarenhet, expertis och engagemang som vi vet kommer generera kunskap och action för platsutveckling och platsmarknadsföring runtom i Sverige. Destination Jönköping jobbar fokuserat för att attrahera kunskapsintensiva möten för att vara en katalysator för samhällsutveckling, så Placebranders Day är ett klockrent möte till Jönköping. Vi är stolta och glada över att vi får vara en del av eventets värdskap. Att få vara med och skapa förutsättningar för att belysa platsvarumärkesfrågor, samtidigt som vi får visa upp våra fina plats Jönköpings kommun, är dubbel glädje. Varmt välkomna till Jönköping och sprillans nya Science Park Towers.” Säger Lena Stävmo, VD på Destination Jönköping.
En spännande mötesplats som kretsar kring innovation
Placebrander gick ut med förfrågan till totalt fyra städer om partnerskap, och valde slutligen Jönköping. Placebranders Day kommer att arrangeras i samarbete med Destination Jönköping som tar den lokala värdrollen.
”Vi föll för Jönköping då de förutom ett gott värdskap hade spännande tankar kring hur vi kan få in ungdomsperspektiv och hållbarhet under arrangemanget. Vi gillade också deras förslag på studiebesök i anslutning till arrangemanget. Därtill är nya Science Park Towers en spännande mötesplats som kretsar kring innovation.” Säger Anna Österlund från Placebrander som höll ihop utvärderingen av värddestinationer.
Att skapa attraktiva kvarter, stadsdelar, kommuner och regioner
Nytt för i år är att priset Placebrander of the Year har tävlingskategorin kvarter/stadsdelar/fastighet vid sidan om kommun/region/destination. I juryn finns Charlotta Mellander, Per Schlingmann, Ola Serneke, Thomas Sandell, Lena Allerstam, Oana Mihaescu och Sága Öderyd.
Även konferensdelen kommer att omfamna allt från att skapa attraktiva stadsdelar till att bygga attraktion kring en större region. Det gör att målgruppen för konferensen är både fastighetsägare/privata aktörer och offentlig sektor. I anslutning till konferensen kommer det erbjudas möjlighet att delta på studiebesök.
Attrahera invånare, talang, besökare och företag till sin plats
”Vill du attrahera invånare, talang, besökare eller företag till din plats så är Placebranders Day något för dig.” Fortsätter Anna. ”Det blir inspiration, trender, kunskap och möjlighet att knyta spännande kontakter.”
Placebranders Day arrangerades senast på Sara kulturhus i Skellefteå. Dessförinnan har det arrangerats i Åre, Stockholm, Växjö, Norrköping och Värnamo. Det allra första Placebranders Day arrangerades i Jönköping 2013.
Biljetterna till Placebranders Day släpps i början på 2024.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-