-
Rekordår skapar möjligheter till utveckling
Storhogna Högfjällshotell & Spa har ökat sin omsättning, höjt antal nöjda kunder och lockat fler besökare än förut. Storhognas omsättning ökade med 9% och gästantalet med 5% och då har man inte räknat in dagsgästerna som har besökt restaurangen, spa och bad.
En ökning av besökare under barmarkssäsongen noteras. Man tror att det är en effekt av den hälsotrend som nu pågår. Många vill röra på sig.
Möjligheterna till vandring har ökat då Destination Vemdalen har upprustat rastplatser och leder runt Storhogna. Dessutom har fler lokala boende upptäckt Storhogna som utflyktsmål.
På Storhogna arbetar man med detaljerna kring produkterna man erbjuder. Målgruppen är bred och skall lockas året runt. Man vill också satsa på medarbetarna så att de ger den bästa servicen.
På grund av det bra resultatet så möjliggjordes investeringar på hotellet. Man renoverade flera badrum och satte in ett nytt ventilationssystem som är mer miljövänligt. Man har också byggt en ny vedeldad fjällbastu.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
-
Gästbloggare
-