-
Så arbetar vi med Snapchat
Hur kan man nyttja Snapchat i marknadsföringen av sin destination? Turismnytt har tittat närmare på en destination som gjort det med gott resultat.
Visit Umeå har låtit umeåborna visa upp sin hemstad genom Snapchat och det blev succé. Det visade sig att många av stadens invånare ville agera agenter och visa vad man kan göra i Umeå. Det gick praktiskt till så att agenterna fick ansöka på en hemsida och sedan använda Visit Umeås Snapchat-konto och lägga upp sina filmer där.
Agents of Umeå var en kampanj som bedrevs under sommaren 2016 och syftet var att engagera lokalbefolkningen till att sprida sin egen bild av Umeåregionen främst till den yngre målgruppen. Till sin hjälp har Visit Umeå haft kommunikationsbyrån Enklast.
Nu planerar man för att fortsätta arbeta med Snapchat till exempel under evenemang och tävlingar.
”- Det är en snabbt växande marknadsföringskanal där vi ser en god möjlighet till att vara personliga och bygga värdefulla relationer med vår publik”, säger Hanna Sondell på Visit Umeå.
Här kan du titta på en agents video.
Källa: Visit Umeå AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Umeå
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
-
Gästbloggare
-