-
Så arbetar vi med Snapchat
Hur kan man nyttja Snapchat i marknadsföringen av sin destination? Turismnytt har tittat närmare på en destination som gjort det med gott resultat.
Visit Umeå har låtit umeåborna visa upp sin hemstad genom Snapchat och det blev succé. Det visade sig att många av stadens invånare ville agera agenter och visa vad man kan göra i Umeå. Det gick praktiskt till så att agenterna fick ansöka på en hemsida och sedan använda Visit Umeås Snapchat-konto och lägga upp sina filmer där.
Agents of Umeå var en kampanj som bedrevs under sommaren 2016 och syftet var att engagera lokalbefolkningen till att sprida sin egen bild av Umeåregionen främst till den yngre målgruppen. Till sin hjälp har Visit Umeå haft kommunikationsbyrån Enklast.
Nu planerar man för att fortsätta arbeta med Snapchat till exempel under evenemang och tävlingar.
”- Det är en snabbt växande marknadsföringskanal där vi ser en god möjlighet till att vara personliga och bygga värdefulla relationer med vår publik”, säger Hanna Sondell på Visit Umeå.
Här kan du titta på en agents video.
Källa: Visit Umeå AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Umeå
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.
-
Säsongspremiär och invigning av nya skidområdet i Järvsö
Järvsöbacken meddelar säsongspremiär för skidåkning den 9-10 december och samtidig invigning av det nya skidområdet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Där fick vi bland annat höra om ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige och även lyssna till Mark Levengood
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Nu lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi. Platser i Skandinavien som är som dubbelgångare till andra kända resmål.
-
Fabian Kalf-Hansen vinner Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet 2023
Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet uppmärksammar vikten av hållbar utveckling. Vinnaren för 2023 är Fabian Kalf-Hansen.
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin. Totalt stod 21 talare för nya insikter om olika ämnen.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter inbjudna att utforma globala hållbarhetskriterier
Kungliga Djurgårdens Intressenter har bjudits in att delta i GSTC:s arbete med att ta fram globala hållbarhetskriterier.
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Den 15 november bjöd initiativet Omtag Svensk Järnväg in till ett seminarie. Detta är en artikel från Järnvägar.nu som sammanfattats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang samt P...
-
Det svenska flyget – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft
En rapport från regeringens möte den 15 november om luftfartens konkurrenskraft. Mötet samlade ca 50 deltagare fr...
-
Visit Sweden – Sveriges äventyrare ska locka till säkrare besök i naturen
Några av landets kanske mest kända äventyrare och äventyrsfilmare, Robin Trygg och Anders Klapp, ska i en ny seri...
-
-
Gästbloggare
-