-
Så arbetar vi på vårt vandrarhem
Hej Annika, vem är du och vad arbetar du med?
Sedan februari 2016 är jag ny verksamhetsledare på Brålanda Hotell och vandrarhem som ligger i Dalsland.Vad innebär det att vara verksamhetsledare?
Jag sköter själva driften av verksamheten. Allt från marknadsföring och prissättning, inköp, personal och självklart kontakt med våra gäster.Vad behöver man för kunskap och erfarenheter för att bli framgångsrik att driva vandrarhem?
Jag har jobbat nästan 10 år inom Scandic Hotels inom flera avdelningar och har samlat på mig massor av erfarenheter. Nu senast jobbade jag en tid som arbetsledare på Burger King i Brålanda och jag har även pluggat lite ekonomi. Åren inom hotell har gett mig stor inblick vilket hjälper nu eftersom man på ett vandrarhem sköter allt själv. Det som är nytt för mig att jobba med är sälj och marknadsföring men det är jättekul och sätta sig in det.För att vi ska bli framgångsrika jobbar jag mycket med det jag tror är självklart för alla företag, nämligen att synas och att ge det gästen vill ha. Jag lyssnar väldigt mycket på vad våra gäster säger efter deras vistelse hos oss och kollar efter möjliga förbättringar utan att plånboken blir för platt för gästerna som bor på vandrarhem vill bo billigt. Att bo på vandrarhem ska vara enkelt och smidigt men även de som bor hos oss med hotellstandard ska få den service de önskar och förväntar sig. Jag tänker mycket på vad man själv förväntar sig och ser till att gästerna får det jag skulle vilja ha haft som gäst.
Hur ser en arbetsdag ut för en dig?
Jag kollar över så att allt ser lugnt ut. Oftast har de flesta som ska åka redan checkat ut när jag kommer så jag tar hand om deras nycklar och planerar dagen med städerskan. Hos oss kan arbetsdagarna ser väldigt olika ut. Många dagar sitter jag mycket på kontoret och jobbar med offerter och markandsföring. Besvarar mail och lägger in bokningar. Medans andra dagar så kan vi möblera om både de allmänna ytorna och olika gästrum. Har vi konferensgäster hämtar jag mat och fika hos våra leverantörer och ser till att lokalerna är i ordning.Vad gör dina dagar roliga?
Att börja som verksamhetsledare har varit otroligt spännande och utmanande. Det är en liten dröm sen barnsben då vi hade hotellägare i släkten innan jag föddes. Nu får jag utvecklas både som ledare men även jaga möjligheter för att utveckla vandrarhemmet, som är ett av de få som finns kvar nu när många har blivit asylboenden. Att mina arbetsdagar är så varierande och dessutom fulla med gästkontakter sätter pricken på i:et.Har du några tips till andra som vill utveckla sitt vandrarhem?
Man ska leta efter sina möjligheter, fastna inte i gamla rutiner. Ha gärna någon att bolla med. Hos oss har vi den unika möjligheten att ha 12 individuella ägare, alla med olika kompentenser och intressen vilket gör att man hittar möjligheter i varje vrå!- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i juli
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli, samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt...
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är synnerligen aktiva och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier/talks, mässor, festival...
-
-
Gästbloggare
-