-
SCR Svensk Camping och ADAC marknadsför Sverige till tyska turister
SCR Svensk Camping och tyska ADAC Camping inleder ett samarbete för att få fler tyska turister till Sverige.
Samarbetet innebär att de båda organisationerna tillsammans kommer att marknadsföra Sverige som resmål på den tyska marknaden samt att svenska campingplatser får tillgång till en miljonmarknad via en ny bokningsplattform.
“Vi vet att internationella gäster gärna använder lokala tjänster för sin semesterplanering och ADAC är marknadsledaren i Tyskland. Den nya tekniska plattformen underlättar för svenska campingplatser att ta del av den tyska marknaden. Dessutom sätter ADAC nu Sverige på kartan i semesterplaneringen för miljoner tyska turister.” Säger Martin Juhos, marknadschef SCR Svensk Camping.
ADAC är Europas största motororganisation
ADAC är med 21 miljoner medlemmar Europas största motororganisation. De spelar en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden och deras medier används årligen i semesterplaneringen av miljoner bilburna tyska turister. ADAC:s webbplats för campingboende är störst i Tyskland på information, inspiration och bokning av campingboende i Europa.
“Intresset och efterfrågan på övernattningsmöjligheter i Skandinavien har ökat markant de senaste åren. Förra året använde mer än 6 miljoner tyska campingturister bokningsportalen Pincamp.de i sin semesterplanering. Under högsäsong 2021 gjordes dubbelt så många sökningar på Sverige och bokningsbara anläggningar än tidigare år.” Säger Uwe Frers, Managing Director ADAC Camping.
Blir enkelt att nå en miljonmarknad i Tyskland
Tyskland är en av Sveriges viktigaste utlandsmarknader. Camping är det marknadsledande boendealternativet med mer än 1,1 miljoner tyska gästnätter ett normalår.
Genom samarbetet kan svenska campingplatser nu bli bokningsbara på Tysklands ledande marknadsplats för campingboende. Bokning på Pincamp.de kommer att ske i samma system som används på Camping.se och för den enskilda boendeleverantören blir det mycket enkelt att nå en miljonmarknad.
På Pincamp.de finns mer än 10 000 europeiska campingplatser, 53 000 gästomdömen och drygt 8 000 resmål. På Camping.se har svenska och internationella gäster sedan 2006 kunnat boka sitt boende online på de anläggningar som är medlemmar i SCR Svensk Camping. Den tekniska lösningen är utvecklad av Visit Group.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: SCR Svensk Camping/Anna Hult
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-