-
Så arbetar vi med hotellets lönsamhet
För hotellägarna gäller det att arbeta med hotellets lönsamhet för att klara av konkurrensen på dagens hotellmarknad.
På Storsätra Fjällhotell i Grövelsjön, Dalarna, har man lyckats dubblera sin omsättning på drygt fyra år. Även bokningsläget har ökat – med 30,3% på ett år.
Helena Ericson, Vd för Storsätra Fjällhotell, förklarar varför just hennes hotell har lyckats.
Få miljön, människan att må bra
Att arbeta med hållbarhet är ett måste för ett hotell. Storsätra fjällhotell blev krav-certifierade på nivå 1 den 22 december 2017.
”- Vi utvecklar vårt miljöarbete av bland annat tre skäl”, säger Lars Ericson, delägare. Han fortsätter: ”- För det första så handlar det om människans möjligheter att överleva och må bra i framtiden. För det andra så ligger vårt hotell i ett av Sveriges vackraste fjällområden där hållbarhetsarbete är en självklarhet. För det tredje så är våra gäster mycket miljö- och kvalitetsmedvetna. Miljöarbetet är en del i den satsning som resulterat i att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning sedan fyra år tillbaks.
”- Vi fortsätter vårt arbete med att ta ansvar för miljön”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Hon berättar att vidare att de har investerat i bergvärme och sopsorterar.
Paketresor och aktiviteter skapar lönsamhet
En annan anledning till att Storsätra Fjällhotell har lyckats öka sin lönsamhet är att de skapat paketresor och aktiviteter:
”- Vår satsning på bland annat olika paketresor och aktiviteter tillsammans med professionella samarbetspartners har varit lyckad”, berättar Lars. Han fortsätter: ”- Vi lägger stor omsorg på maten och hämtar gärna inspiration och råvaror från närområdet. En satsning som resulterat att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning på fyra år”.
Fått flera utmärkelser
Man har även fått utmärkelser för sitt utvecklingarbete:
Luxury Travel Guide Global Awards 2018 i kategorin ”Private Luxury Hotel of the Year 2018″. Utmärkelsen delas ut av “Luxury Travel Guide”, som årligen lyfter fram hotell världen över som har något extra att erbjuda besökarna.
”- Vi är stolta över att ännu en gång få denna utmärkelsen och tycker det är oerhört roligt att Storsätra Fjällhotell uppmärksammas internationellt”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Om Storsätra Fjällhotell
Många kommer till Storsätra Fjällhotell för att njuta av naturen i de tre nationalparkerna som ligger intill. Här kan gästerna vandra och åka längdskidor, vilket lockar både utländska och svenska besökare.
Hotellets grundades 1939 och var då ett enkelt boende. Idag är hotellet fyrstjärnigt och erbjuder en relaxavdelning, restaurang och en konferensdel.
2013 köptes verksamheten av Lars och Helena Ericson, som fortsatt att utveckla Storsätra Fjällhotell samtidigt som de vill behålla den personliga atmosfären.
Läs också artikeln
Så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten
Källa: Storsätra Fjällhotell
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Storsätra Fjällhotell
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-