-
Så arbetar vi med hotellets lönsamhet
För hotellägarna gäller det att arbeta med hotellets lönsamhet för att klara av konkurrensen på dagens hotellmarknad.
På Storsätra Fjällhotell i Grövelsjön, Dalarna, har man lyckats dubblera sin omsättning på drygt fyra år. Även bokningsläget har ökat – med 30,3% på ett år.
Helena Ericson, Vd för Storsätra Fjällhotell, förklarar varför just hennes hotell har lyckats.
Få miljön, människan att må bra
Att arbeta med hållbarhet är ett måste för ett hotell. Storsätra fjällhotell blev krav-certifierade på nivå 1 den 22 december 2017.
”- Vi utvecklar vårt miljöarbete av bland annat tre skäl”, säger Lars Ericson, delägare. Han fortsätter: ”- För det första så handlar det om människans möjligheter att överleva och må bra i framtiden. För det andra så ligger vårt hotell i ett av Sveriges vackraste fjällområden där hållbarhetsarbete är en självklarhet. För det tredje så är våra gäster mycket miljö- och kvalitetsmedvetna. Miljöarbetet är en del i den satsning som resulterat i att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning sedan fyra år tillbaks.
”- Vi fortsätter vårt arbete med att ta ansvar för miljön”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Hon berättar att vidare att de har investerat i bergvärme och sopsorterar.
Paketresor och aktiviteter skapar lönsamhet
En annan anledning till att Storsätra Fjällhotell har lyckats öka sin lönsamhet är att de skapat paketresor och aktiviteter:
”- Vår satsning på bland annat olika paketresor och aktiviteter tillsammans med professionella samarbetspartners har varit lyckad”, berättar Lars. Han fortsätter: ”- Vi lägger stor omsorg på maten och hämtar gärna inspiration och råvaror från närområdet. En satsning som resulterat att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning på fyra år”.
Fått flera utmärkelser
Man har även fått utmärkelser för sitt utvecklingarbete:
Luxury Travel Guide Global Awards 2018 i kategorin ”Private Luxury Hotel of the Year 2018″. Utmärkelsen delas ut av “Luxury Travel Guide”, som årligen lyfter fram hotell världen över som har något extra att erbjuda besökarna.
”- Vi är stolta över att ännu en gång få denna utmärkelsen och tycker det är oerhört roligt att Storsätra Fjällhotell uppmärksammas internationellt”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Om Storsätra Fjällhotell
Många kommer till Storsätra Fjällhotell för att njuta av naturen i de tre nationalparkerna som ligger intill. Här kan gästerna vandra och åka längdskidor, vilket lockar både utländska och svenska besökare.
Hotellets grundades 1939 och var då ett enkelt boende. Idag är hotellet fyrstjärnigt och erbjuder en relaxavdelning, restaurang och en konferensdel.
2013 köptes verksamheten av Lars och Helena Ericson, som fortsatt att utveckla Storsätra Fjällhotell samtidigt som de vill behålla den personliga atmosfären.
Läs också artikeln
Så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten
Källa: Storsätra Fjällhotell
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Storsätra Fjällhotell
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-