-
Skaraborgs besöksmål samarbetar kring marknadsföring
Under 2024 pågår två olika marknadssamarbeten mellan Skaraborgs besöksmål. Det är 12 golfbanor som gått samman för att gemensamt visa upp sig och 14 familjebesöksmål som tillsammans marknadsför det utbud som finns för familjer.
Målet med båda initiativen är att locka fler besökare till Skaraborg. De genomförs inom samverkansplattformen Visit Skaraborg.
Golfa i Skaraborg och Familjeresan
Skaraborg är ett av Sveriges golftätaste områden. Det är fjärde året som Skaraborgs golfbanor gör gemensam sak och marknadsför sig tillsammans för att locka besökare från Stockholm och Mälardalen till sina golfbanor. I år vänder sig även marknadsföringen söderut i Sverige. Samarbetet mellan banorna heter Golfa i Skaraborg.
Ett annat marknadssamarbete i Skaraborg är Familjeresan som nu genomförs för tredje gången. Skaraborg har många relativt små besöksmål. Men korta avstånd går det enkelt att kombinera dem och tillsammans får området ett starkt utbud. I år är det 14 av Skaraborgs besöksmål som riktar sig till familjer som marknadsför sig tillsammans under konceptet Familjeresan. Förutom digitala kampanjer på Facebook och Instagram kommer två influencers att göra besök med sina familjer: Snickarglädjen och Roadtrip Sverige.
”Gemensam marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp med våra erbjudanden i Skaraborg. Många av besöksmålen har begränsad marknadsföringsbudget men tillsammans kan vi nå bredare.” Säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Dessutom ett samarbete om vandringsleder
Till dessa två kan läggas ytterligare ett samarbete mellan sju kommuner kring marknadsföring av vandringsleder under rubriken Vandra i Skaraborg. Där har bland annat marknadsföring genomförts tillsammans med influencern Sara Saleryd under våren.
Samordning och medfinansiering sker i samtliga fall via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner). Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering.
Här kan ni läsa mer om Skaraborg på Turismnytt.
Deltagande golfbanor och besöksmål
De 12 golfbanor som deltar i Golfa i Skaraborg är: Bjertorps golfklubb, Brevikens golf, Billingens golfklubb, Ekarnas golfklubb, Falköpings golfklubb, Hökensås golfklubb, Lidköpings golfklubb, Lundsbrunns golfklubb, Läckö golfklubb, Knistad Herrgårds golfbana, Töreboda golfklubb, Skövde golfklubb
De 14 verksamheter som deltar i Familjeresan är: Arena Skövde, Balthazar Science Center i Skövde, Barnens Hus i Tidaholm, Billingen Skövde, Dressin i Gullspång, Ekehagens Forntidsby, Falbygdens museum i Falköping, Karlsborgs Fästning, Kultur i Skövde, Läckö Slott med naturum, Minizoo i Tibro, Skara Sommarland, Vänermuseet i Lidköping samt Västergötlands Museum i Skara.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tuana/Gullspångs kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
-
Gästbloggare
-