-
Skaraborgs besöksmål samarbetar kring marknadsföring
Under 2024 pågår två olika marknadssamarbeten mellan Skaraborgs besöksmål. Det är 12 golfbanor som gått samman för att gemensamt visa upp sig och 14 familjebesöksmål som tillsammans marknadsför det utbud som finns för familjer.
Målet med båda initiativen är att locka fler besökare till Skaraborg. De genomförs inom samverkansplattformen Visit Skaraborg.
Golfa i Skaraborg och Familjeresan
Skaraborg är ett av Sveriges golftätaste områden. Det är fjärde året som Skaraborgs golfbanor gör gemensam sak och marknadsför sig tillsammans för att locka besökare från Stockholm och Mälardalen till sina golfbanor. I år vänder sig även marknadsföringen söderut i Sverige. Samarbetet mellan banorna heter Golfa i Skaraborg.
Ett annat marknadssamarbete i Skaraborg är Familjeresan som nu genomförs för tredje gången. Skaraborg har många relativt små besöksmål. Men korta avstånd går det enkelt att kombinera dem och tillsammans får området ett starkt utbud. I år är det 14 av Skaraborgs besöksmål som riktar sig till familjer som marknadsför sig tillsammans under konceptet Familjeresan. Förutom digitala kampanjer på Facebook och Instagram kommer två influencers att göra besök med sina familjer: Snickarglädjen och Roadtrip Sverige.
”Gemensam marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp med våra erbjudanden i Skaraborg. Många av besöksmålen har begränsad marknadsföringsbudget men tillsammans kan vi nå bredare.” Säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Dessutom ett samarbete om vandringsleder
Till dessa två kan läggas ytterligare ett samarbete mellan sju kommuner kring marknadsföring av vandringsleder under rubriken Vandra i Skaraborg. Där har bland annat marknadsföring genomförts tillsammans med influencern Sara Saleryd under våren.
Samordning och medfinansiering sker i samtliga fall via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner). Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering.
Här kan ni läsa mer om Skaraborg på Turismnytt.
Deltagande golfbanor och besöksmål
De 12 golfbanor som deltar i Golfa i Skaraborg är: Bjertorps golfklubb, Brevikens golf, Billingens golfklubb, Ekarnas golfklubb, Falköpings golfklubb, Hökensås golfklubb, Lidköpings golfklubb, Lundsbrunns golfklubb, Läckö golfklubb, Knistad Herrgårds golfbana, Töreboda golfklubb, Skövde golfklubb
De 14 verksamheter som deltar i Familjeresan är: Arena Skövde, Balthazar Science Center i Skövde, Barnens Hus i Tidaholm, Billingen Skövde, Dressin i Gullspång, Ekehagens Forntidsby, Falbygdens museum i Falköping, Karlsborgs Fästning, Kultur i Skövde, Läckö Slott med naturum, Minizoo i Tibro, Skara Sommarland, Vänermuseet i Lidköping samt Västergötlands Museum i Skara.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tuana/Gullspångs kommun
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen lämnade den 11 november in propositionen Ett förbättrat resegarantisystem. Syftet med förslaget är att...
-
-
Gästbloggare
-