-
SKR – Besöksnäring på agendan 2020 – Rapport från konferensen, del 2
Här kommer del två av rapporten från SKRs (Sveriges Kommuner och Regioner) konferens Besöksnäring på agendan som hölls i november. Del ett kan ni läsa här
Covid-19 och dess effekter på turismen – den större globala bilden
Efter lunch fick vi en internationell utblick av huvudtalaren Jane Stacey, chef turismenheten på OECD. Hon gav oss insikt i pandemins effekter på turismen i ett globalt perspektiv, och vilken betydelse detta har för Sverige.
Hon visade på de kraftiga effekterna på branschen men ville också fokusera på återhämtningen. Hur kan vi dra nytta av internationell samverkan och vad kan vi lära från andra länder? Hur kan pandemin påskynda arbetet med innovation, digitalisering och hållbar utveckling och hur ser förutsättningarna ut för en återhämtning av den globala turismen?
Covid19 har slagit mot turismindustrin i en aldrig tidigare skådad omfattning och hon pekade på ett scenario där nedgången för turismen 2020 blir så stor som 80%. OECD förutspår en BNP-minskning globalt på 4,5% för 2020. I Sverige blir nedgången runt 3%, men då är sekundära effekter inte inräknade.
Globalt står turismen för 4,4% av BNP och 6,9% av sysselsättningen. Destinationer i OECD-länderna står för 61% av världens turismspendering och varje dollar som en utländsk besökare spenderar genererar 89 dollar i sekundära effekter!
Turismens förutsättningar har helt klart förändrats och branschen behöver stöd för sin överlevnad. Återhämtningen i den internationella turismen kommer att bli långsam och inhemsk turism kan bara kompensera det bortfallet till en del. Sverige har 50% inhemsk turism (enligt OECD, svenska siffror visar en större andel. Red anm.) vilket är mindre än genomsnittet i OECD
Turismekonomi är väldigt sammankopplad och olika verksamheter är starkt beroende av varandra vilket gör den sårbar och krisen slår mot hela ekosystemet. Frågan är också om och när man kan komma upp i tillräcklig kritisk massa för att detta system ska kunna fungera. Hur hårt krisen har slagit varierar också väldigt mycket geografiskt. Många regioner och destinationer är väldigt hårt drabbade. Dit hör större städer samt konferens- och affärsresedestinationer.
Stacey visade på några faktorer som har potential att påverka turismens utveckling framöver:
- Hållbarhet kommer att vara viktigare än någonsin och digitaliseringen kommer att accelerera
- Andelen inhemsk turism kommer att öka
- Strukturella förändringar i turismutbudet på grund av raserade företag och infrastruktur, minskade investeringar och kompetensbrist/-utarmning
- Säkerhet och hygien kommer att bli nyckelfaktorer i valet av destinationer
Hon pekade också på vikten av att beslutsfattarna, inte bara i Sverige, bromsar det dramatiska fallet för besöksnäringen och arbetar nära branschen för att stöd, åtgärder och återhämtning ska bli mer koordinerat. Många länder har fokuserat starkt på att hjälpa besöksnäringsföretagen att överleva (betydligt mer än Sverige) men det krävs också samordning mellan länder för att både underlätta resande mellan länder och skapa likvärdighet i villkoren och förutsättningarna för verksamheter och besökare.
Hur kommer då turismen att se ut i framtiden?
Det kommer att vara ett starkt fokus på hållbarhet, både vad avser miljö och socialt vilket är en stor fördel för Sverige som ligger långt framme inom det området. Nystarten ger också möjlighet att tänka till, göra om och göra rätt. Förbättra uthålligheten, minska överturism med mera. Här är det viktigt att regeringar ser vad som kan och behöver göras och samverkar och stöttar samt ser över underliggande strukturella problem. Att lära av andra länder och att dela kunskap är också viktigt.
Jane Stacey konstaterade avslutningsvis att allt fler vill till platser med mindre folk vilket borde kunna bli en fördel för avlägsna och lantliga destinationer.
Dialogarena 1 – Hur ställer man om?
Här var det dags att välja en av fyra dialogarenor och Turismnytt valde den som ställde frågan – Hur ställer man om?
Medverkande var Mia Karlsson VD Höga Kusten Destinationsutveckling, Per Bengtsson Ägare PM & Vänner, Jeanette Lindström VD Borås Djurpark och värd var Regionala nätverket för turismOmställning från en dag till en annan, i mars förändrades allt, vi möter företagare som tacklat krisen och tagit sig igenom den på olika sätt under sommaren 2020. Hur kan en kommun, en region, en myndighet på bästa sätt stödja besöksnäringens återhämtning och utveckling?
Mia Karlsson berättade att det är nästan ännu värre läge nu. Det man gjorde i våras var att man samlades direkt för en scenarioplanering när pandemin slog till. Man skapade en enkel dialogarena på tisdagar klockan 13 där företag fick information och fick komma till tals. Destinationsorganisationen delade ut innovationscheckar på 10.000 kronor till dem som kom med konkreta produktidéer och de fick in över 120 idéer!
Företagarna fick köra kampanjer mot lokalbefolkningen först för att göra dem mer positiva till att ta emot besökare.
Nu i höst har man slutit cirkeln och gör samma rutin igen.
Jeanette Lindström berättade att Borås Djurpark, som man kallar Sveriges största Afrika, är kommunalt ägd. När man öppnade upp i våras fick man bromsa antalet besökare men nådde ändå upp i 90% av förra årets besökare. De var mycket snabba att ställa om. De började mäta utpasserande besökare och spred besökarna jämnare över dagen.
Tack vare parkens stora yta på 40 hektar gick det bra att sprida ut besökarna. Det var också tryggt att ha en kommuns stöd i ett sånt här läge. Värdet av djurparken för kommunen har inte alltid varit uppenbart, men i år har det blivit tydligt. Djurparkens roll för den biologiska mångfalden är också viktig.
Från Per Bengtsson fick vi höra att PM & Vänner gick in i stabsläge den 10 mars. De upptäckte redan några veckor tidigare att det var något på gång. Han säger att han hade stor nytta av sin militärtjänstgöring. De hade dagliga stabsmöten i början och så småningom blev det varje vecka. Nu har de haft sitt 55e.
De har varit snällast mot de små leverantörerna (vänner), förhandlade om betalningsvillkoren för att hålla uppe likviditeten. Tuffast var man mot de stora leverantörerna och det tidigt. Punkt 9 på deras lista var framtiden för det är viktigt att tänka att det finns en framtid.
Mia Karlsson fortsatte: Deras roll är egentligen att jobba strategiskt men fick fokusera på att jobba operativt vilket har uppskattats av alla.
Jeanette: Allt går i rasande fart med alla omställningar som berör många olika områden.
Per: Regionen och kommunen måste kliva fram i ett sånt här läge. De måste ut och prata med aktörerna och visa empati och ge support. Destination Småland gjorde ett bra jobb där. Visa värme här och nu men också driva på utveckling. Det hjälper till att göra stämningen bättre. Pandemin visade en nakenhet och hur olika personer reagerar. Som Per sa ”Nu vet jag vilka jag ska ta med på Robinsonön”.
Mia berättade att i våras hade man sommaren att se fram emot och nu är det färre som är aktiva men de drabbas eftersom julverksamheten påverkas.
Per poängterade att man inte får ta på sig offerkoftan, man måste sikta framåt istället. Satsa på utveckling. De fick innovationsbidrag från Vinnova som redan börjat ge dem intäkter. Man 3D-scannade hela restaurangen och hotellet.
Dialogarena 2 – Svenskarnas resande 2021 – är besöksnäringen redo?
Under nästa pass valde vi den arena där destinationsnätverket SNDMO presenterade resultatet av en undersökning kring svenskars resande sommaren 2020 samt attityden till resande 2021. Hur har coronapandemin påverkat vårt resande under 2020? Är besöksnäringen redo för de utmaningar ett helt nytt resemönster och därmed delvis nya målgrupper kommer att innebära? Och behöver även offentliga sektorns arbete förändras?
Medverkande var Björn Fransson från Örebrokompaniet, Sara Johansson som är regiondirektör på Elite Hotels och hotellchef på Elite Hotel Mimer i Umeå, Caroline Strand VD för Visit Stockholm och Ewa Lagerqvist Visit Swedens VD.
Jens Claesson, ResearchOne, började med att presentera rapporten Resa i Sverige 2020 och konstaterade att de allra flesta vill se mer av Sverige. Storstäderna tappade mycket men resmål som ovana svenskar kände till hade bra med besökare, medan andra ganska nära dessa har fått betydligt färre besökare.
Elite Hotels hade ett högt tryck i somras på flera av sina hotell i norra Sverige och det kom lite oväntat, berättade Sara. Det blev en utmaning eftersom de redan hade permitterat, dessutom kom gästerna med kort varsel också. De gäster som kommer är upplevelsesökande, gäster som vill ha något mer. Receptionistkompetens nu har blivit något annat än precorona. Man måste bland annat kunna koppla ihop gäster med upplevelseleverantörer.
Av Ewa Lagerqvist fick vi höra att Visit Sweden ska skapa mer efterfrågan på Sverige i Sverige och har gjort en plan för hur man ska kunna möta behoven. Det bygger på att man ska samarbeta och göra det tillsammans på ett bra sätt. I det arbetet har man etablerat en dialog med både storstäder och regioner.
Caroline Strand gav en bild av en otroligt tuff situation för alla, även sjukvården som besöksnäringen har samarbetat med. Hon pekade även på situationen för Arlanda som har en viktig position för hela Sverige och är väldigt prioriterat för Visit Stockholm
Ewa Lagerqvist pekade på att Stockholm som huvudstad är en väldigt viktig pusselbit och berättade att man jobbar mycket med att sprida turistandet över året. Det handlar om att tala om och visa att det finns väldigt mycket att göra runt om i Sverige alla delar av året.
Hur ser då bilden av Sverige ut i utlandet?
Det behövs långa tidsperspektiv för drastiska förändringar, menade Ewa. Sverige ligger på niondeplats i världen när det gäller positiv kännedom.
Hur ser man på framtiden?
Sara: Elite har haft stor andel knutet till affärsresande, vilket har försvunnit nästan helt och kanske inte kommer tillbaka. Kortsiktigt gynnas de hotell och verksamheter som har haft en stor andel privat, men de som har haft mer affärsresenärer men har kunnat ställa om till mer privat får ju ändå minskad snittintäkt. Sedan i somras samarbetar Elite Hotels med researrangören TUI och det är superintressant att paketera upplevelser för att likna den produkt som kunden (privat) känner igen från utlandssemestern, säger Sara.
Vidare säger hon att utgiftssidan inte har bottnat riktigt än. Personalen har också fått omvärdera hur man ser på semester och vad som är obekväm arbetstid när de flesta kunderna kommer på sommaren och helgerna.För att få en bild av framtiden berättade Ewa Lagerqvist att Visit Sweden kommer att göra en målgruppsundersökning under Q1 2021. Man vill göra en analys av hur det ser ut mer i detalj.
Kan ni se långsiktiga positiva effekter av krisen?
Stockholm har ett bra läge jämfört med många andra (storstäder) trots att det ser mörkt ut, konstaterade Caroline. Branschen har en fantastisk kraft.
Den samverkan man har byggt upp sedan tidigare är viktig menade Ewa.
Den omställning branschen har åstadkommit lyfte Sara fram. Svenskarna gjorde en jätteomställning i sitt resande i somras. Om Sverige kan kapitalisera på det så är mycket vunnet.
Omställning är det nya normala
Tillbaka från dialogarenorna fick vi lyssna till Pia Sandvik, VD för RISE. Hon berättade att RISE är ”hela Sveriges innovationspartner” och en sammanslagning av flera olika myndigheter inom innovation och forskning. De ska stärka Sveriges konkurrenskraft, har 2 900 medarbetare varav 30 procent har doktorerat och fler än 130 öppna testbäddar. Omsättningen är 3,6 miljarder kronor.
RISEs huvudområden är:
- Forskning och utveckling med inriktning på att skapa nytta (inte grundforskning)
- Industrialisering och kvalitetssäkring
- Utbildning och livslångt lärande
- Färdplaner (framtidsscenarion)
- Stödja ledare inom offentlig sektor inom bland annat digitalisering
Grundläggande är att det händer väldigt mycket i gränslandet mellan olika områden. Här jobbar RISE både med spets och bredd.
Pia Sandvik konstaterade att 2020 är ett speciellt år eftersom pandemin accelererar behovet av omställning.
Övergripande spaning på temat omställning
Agilitet, att vara följsam utifrån förändringar, har accentuerats med pandemin.
- Digitalisering, inte bara att vi nu möts digitalt. Digitaliseringen som verktyg, använda stora datamängder, blockchain. Ju mer data vi samlar på ett ställe desto mer ökar behovet av fokus på datasäkerhet. VR
- Grön omställning, högre på agendan även om den var viktig innan. Helt plötsligt är det andra frågor man behöver svar på snabbare. Exempelvis fordonsindustrin, laddinfrastruktur, elförsörjning, alternativa bränslen, cirkularitet.
- Värdekedjor slås sönder. Hur ska vi bli mindre sårbara? Bredare perspektiv på totalförsvar.
Hur kan då besöksnäringen dra nytta av svensk forskning och innovation och vad kan RISE bidra med? Eftersom man bland annat jobbar med forskning och utveckling med inriktning på att skapa reell nytta finns det stor och relevant kompetens. Många lärdomar från andra områden kan också appliceras på besöksnäringen. Ett exempel är att man har många som jobbar med interaktionsdesign.
Regeringens politik, insatser och syn på besöksnäringens utveckling framåt
Så var det då dags för näringsminister Ibrahim Baylan att presentera regeringens satsningar och syn på besöksnäringens roll, utmaningar och betydelse framåt.
Näringsministern inledde med att konstatera att landskapet för besöksnäringen har förändrats det här året. Regeringen har gjort omfattande insatser i form av olika stöd och kommit med åtgärder som är tänkta att ge återhämtningen kraft. Man har skjutit till resurser till både kommuner och regioner och i november kom ytterligare 67 miljoner i riktat stöd till besöksnäringen.
Syftet är att mildra effekten på företag. Det är korttidspermittering, omställningsstöd, stöd till enskilda näringsidkare och så vidare, ett tiotal olika åtgärder.
-Jag är medveten om att det kommer att bli konsekvenser för många men vi gör vårt bästa för att bidra, sa Baylan
Besöksnäringen är en av de delar av samhället som har det tuffast. En del resurser i budgeten för 2021 är avsatta för att hjälpa näringen i återuppstarten, 120 miljoner, sa han också och tillade att som näringsminister anser han att det är viktigt med stöd kortsiktigt men även långsiktigt.
Arbetet med strategin för besöksnäringen som nästan var klar när pandemin slog till har återupptagits och man ska ta in nya faktorer tillsammans med branschen för att ”orientera sig i det nya landskapet”.
Bortom pandemin finns det ett antal trender som kommer att påverka turismen i grunden:
- Övergång från det ohållbara till det hållbara.
- Digitalisering
- Kompetensförsörjning. Kunskap och innovation är också viktigt
Ibrahim Baylan påpekade också att det är viktigt med en strategi som är förankrad, relevant och framtidsinriktad. Den ska sedan följas av regionala och kommunala strategier så att det blir verkstad. Det ska inte bli långbänk det ska resultera i handlingsplaner. Besöksnäringen i Sverige skall tillbaka till en stark utveckling. Om det dröjer månader eller år beror helt på pandemin enligt näringsministern.
Moderatorn tog upp det som många i branschen förtvivlat har tagit upp – att Coronastödet är krångligt och hanteringen långdragen, vad gör man i regeringskansliet åt det?
Baylan svarade att man tillför resurser till dem som hanterar det. Man har försökt göra dem så enkla som möjligt men det finns de som utnyttjar systemet. Han uttryckte också full förståelse för att det är tufft. Ett hinder är EU-regelverket och man jobbar hårt på att bearbeta dem (EU).
Moderatorn tog också upp att de nya permitteringsstöden löper ut och att det är mycket bråttom. På det svarade ministern att det jobbas så raskt det bara går på det, men beslut om förlängning måste passera riksdagen. Tillväxtverket har anställt flera hundra personer nämnde han också i sammanhanget plus att Almi har fått resurser för att stötta företag och kan få mer. Besöksnäringen är samhällsbärande och viktig för vårt land.
Moderatorn Karin Klingenstierna frågade också om strategin: Vilka kommer att involveras?
Svaret blev – Branschen, SKR med flera. Strategin var i princip färdig men måste uppdateras. Det måste vänta till pandemin är över så att vi har fast mark. Hur kommer pandemin och dess följder påverka resandet? Inte ens aktörer som SAS vet, tillade han.
Ytterligare en efterlängtad fråga som näringsministern fick var denna – Ekonomiska stöd har hittills varit allmänna men kommer det riktade stöd?
Riktade stöd kommer att väcka diskussion om statsstödsregler, gränsdragningar etc., blev svaret och även att det inte är uteslutet med riktade stöd men juridiskt och arbetsmässigt är det mycket svårare.
På den korta frågan – Strategin skall leda till en handlingsplan, vem ska genomföra den? blev det lika korta svaret: – Tillsammans, annars blir det lätt en hyllvärmare.
Avslutningsvis fick Ibrahim Baylan frågan – Vad saknar du? Svaret blev: Jag är en social person och saknar att gå ut och träffa vänner på ett café eller restaurang.
Det offentligas roll för omstart och utveckling
Seminariedelen av dagen avslutades med ett samtal om turismpolitik på kommunal, regional, nationell och nordisk nivå.
I spåren av pandemin har vi sett behoven av handlingskraft och samverkan mellan stat, regioner och kommuner för en besöksnäring som blivit hårt drabbad. De som var inbjudna att diskutera frågan, Hur bygger vi en framtida politik för en konkurrenskraftig och hållbar näring? var: Kristina Jonäng (C) Västra Götalandsregionen, ordförande SKR:s beredning för Tillväxt och regional utveckling, Gunilla Nordlöf, generaldirektör vid Tillväxtverket samt Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism.
Kristina Jonäng fick börja och konstaterade att det offentliga och privata har olika roller. Många företag i branschen är väldigt små och då behöver det offentliga ge stöd. I Västra Götaland tog man pengar avsedda för internationell marknadsföring och satsade på ett utbildningspaket. En sådan insats kräver samverkan.
Susanne Andersson Pripp fortsatte med att berömma insatsen i Västsverige som fantastisk liksom många andra liknande. Man måste bygga vidare utifrån lärdomarna från den här perioden. I krisen har det verkligen märkts hur viktig besöksnäringen är, inte minst som jobb- och integrationsmotor. Eftersom besöksnäringen har byggts underifrån är den splittrad. Därför är det viktigt att samlas i och kring en strategi och handlingsplaner. Branschen ÄR en basnäring men måste också behandlas som det. Nu är den i fritt fall och behöver inte bara en strategi utan även handlingsplaner.
Här höll Kristina Jonäng med. – Det gäller att strategin byggs upp med handlingsplaner och ekonomiska resurser.
På frågan om huruvida det är viktigt för en kommun att investera i infrastruktur även om man inte kan se direkta intäkter av det, svarade hon att det är viktigt att folk flyttar till kommunen (eftersom det är invånarna som genererar skatteintäkter, reds anm.) men för att göra det måste de först besöka den!
Vad är då viktigt att ta upp i strategin?
Här tog Gunilla Nordlöf upp vikten av att ha fokus på hållbarhet. Det är också viktigt att titta på villkoren för att starta och driva företag. De små företagen måste fångas upp där. Man måste också stärka de strukturer som skapar förutsättningar för samarbete. Även kunskapsbasen, såsom statistik är viktig.
Susanne Andersson Pripp påpekade att det är viktigt med infrastruktur. Man måste också se över regelförenklingsprocessen. Hon pekade också på saker som kommit i dagen i samband med krisen, som ekonomisk hållbarhet. Den är dålig i branschen. – Vi måste ha starkare bolag även om det inte hade hjälpt mot 80-procentiga inkomsttapp.
Strategin bör ha visst fokus på att jobba vidare på det vi redan är bra på, som mässor och andra specifika områden som har drabbats väldigt hårt.
Gunilla Nordlöf sa att om man får gemensamma mål kan man samlas kring dem regionalt, kommunalt och nationellt. Då blir det lättare att lägga planer och lättare att satsa.
Susanne poängterade också att det gjordes en strategi 2010 som man inom näringen började förbereda en efterföljare till med Visit the Future-projektet som är ett bra underlag. Nu väntar man in den politiska strategin, men branschen är inte redo. Man måste börja andas först. Nu är det fritt fall! Det går inte att lägga en strategi i famnen på företag som är i kris.
Gunilla lyfte också fram att man måste veta vad man ska vi göra för att nå målen när vi får en strategi.
Susanne berättade att hon mest jobbar som en psykolog nu. Den andra vågen tog knäcken på många i branschen som ändå hade börjat få en viss framtidstro. Nu är det många, som annars är rätt positiva och glädjefyllda, som är rejält sargade. Många får dessutom vara psykologer för sin personal. Där måste kommuner och regioner göra en insats (vilket också många gör) och bara ringa och prata med företagen därute.
Här lade Kristina till att de mindre har sina problem men har lättare kunnat ställa om. De riktigt stora (hotell, mässanläggningar med flera) drabbas i det avseendet ännu hårdare.
Som ett sista medskick sa Susanne Andersson Pripp – Det vänder nu! Men vi måste hålla företagen under armarna! Allt som är roligt att ägna sig åt lider just nu.
Gunilla Nordlöfs avslutande ord blev att det finns en enorm insikt om var vi står, ett enormt driv att utveckla, en stor vilja och stort behov av att samarbeta.
Turismnytt vill också avslutningsvis nämna att Karin Klingenstjärna gjorde en strålande insats som moderator.
Dagen avrundades med utdelning av Stora Turismpriset, vilket ni tidigare har kunnat läsa om på Turismnytt och här, samt utmärkelsen Årets Ciceron som gick till Henrik Jutbring.
Här finns SKRs sammanfattning av dagen och även viss dokumentation
- Text: Jakob Norrby
- Foto: SKR(montage)
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-