-
Smaka på Trollhättan bjuder på virtuell restaurang
21-22 maj anordnas Smaka på Trollhättan- Europas första matfestival i hybridformat. På programmet står världens första fullt virtuella restaurang, korande av Trollhättans Mästerkock – och ett världsrekordförsök!
Ställa om istället för ställa in
Smaka på Trollhättan arrangeras av City Trollhättan, Trollhättans Stad och Visit Trollhättan Vänersborg, med stöd av upplevelsebyrån Herr Omar och Turistrådet Västsverige.
Evenemanget skulle genomförts redan förra våren, men då satte pandemin stopp. 2021 är det ställa om istället för ställa in som gäller.
“Det känns väldigt roligt för oss på Turistrådet att vara med och stötta Smaka på Trollhättan. Arrangörerna visar att man med kreativitet och samarbete kan lyfta lokal matglädje även digitalt. Vi har arbetat med lokal mat som reseanledning i många år, och evenemang är en viktig del av detta arbete. Smaka på Trollhättan är ett strålande exempel på hur man kan gå tillväga för att tänka nytt i speciella tider.” Säger Jill Axelsson Pabst, projektledare matturism, Turistrådet Västsverige.
För deltagare på plats och på distans
Festivalen inleds med en matlagningstävling där Trollhättans Mästerkock ska koras av en professionell tävlingsjury. Därefter bjuds det på det matprat, cookalongs och annat inspirerande från den digitala studion.
Man kan också handla hem förberedd eller färdiglagad mat från stadens restauranger.
“Vi satsar på en festival designad för deltagare både på plats och på distans. Det går utmärkt att delta i alla aktiviteter hemifrån samt att vissa även går att delta ifrån annan ort.” Säger Maria Engström Weber, VD Visit Trollhättan Vänersborg.
Världens första fullt virtuella restaurang
Under lördagen arrangeras en middagsfest där man kan njuta av en specialkomponerad avsmakningsmeny i världens första fullt virtuella restaurang, där kan man boka bord för upp till tio som äter och umgås i ett videomötesrum. Innan varje ny rätt kommer en kock in och presenterar maten och till maten bjuder man på underhållning.
Programmet avslutas med den så kallade Efterfestivalen. Här kan besökarna smaka på lokal musik, kultur och annan direktsänd underhållning. Ett av inslagen blir en Jerusalema Dance Challenge där man hoppas kunna slå det tidigare världsrekordet på 700 personer som genomför en virtuell flash mob.
Läs mer om det smakrika evenemanget här.
- Text: Visit Trollhättan Vänersborg
- Foto: City Trollhättan, Trollhättans stad & Visit Trollhättan Vänersborg
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-