-
SNDMO stärker sin roll som nationell aktör i besöksnäringen
I veckan samlades 40 medlemsdestinationer i den ekonomiska föreningen SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, för årsmöte, dialog och erfarenhetsutbyte kring främjarsystemet inom svensk besöksnäring och destinationernas roll i detta.
Dagarna bjöd på workshops och föredragningar av bland annat Visit Sweden och Svensk Handel. Mötet arrangerades denna gång på Gekås konferensanläggning i Ullared, Falkenberg. Samtal om handelns betydelse för att skapa attraktiva städer och stadskärnor stod högt på agendan.
”Det har varit fantastiskt att under två dagar samla majoriteten av våra 40 medlemmar, branschorganisationer samt inbjudna gäster till bra och givande diskussioner där vi öppnat upp för än starkare och mer effektiv samverkan. Vår förening jobbar aktivt under hela året för att verka som en självklar dialogpart inom svensk besöksnäring. Men det är framför allt under dessa medlemsmöten två gånger per år som vi visar upp vår fulla kraft.” Säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala och avgående ordförande för SNDMO.
En stark och viktig aktör på nationell nivå
Under årsmötet valdes en ny styrelse. Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås blev ny ordförande och Maria Broman, VD för Visit Skellefteå blev till vice ordförande.
Övriga ledamöter i styrelsen består av Fredrik Janson, VD för Destination Falkenberg, Helena Wennerström, försäljnings- och marknadschef på Helsingborg stad samt Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund.
”Jag känner mig både stolt och hedrad över medlemmarnas förtroende och ser fram emot att leda SNDMO:s utvecklingsresa framåt. Föreningen är en viktig plattform för kunskapsöverföring mellan våra medlemsdestinationer som vi fortsatt kommer att värna. Tack vare att vi organiserar oss som förening blir vi en stark och viktig aktör på nationell nivå där vi samverkar med viktiga aktörer som till exempel Visita, Visit Sweden och Tillväxtverket. Varje enskild medlemsdestination jobbar idag med platsutvecklingsfrågor där besöksnäring och handel är viktiga för lokal hållbar utveckling och attraktivitet.” Säger Sofie Lidholm, nytillträdd ordförande för SNDMO.
Har inlett dialog med sin danska motsvarighet
Under det senaste året har SNDMO inlett dialog med sin danska motsvarighet, Danske Destinationer, som denna gång deltog med ett antal representanter.
Insamling av relevant statistik för att mäta besöksnäringens och turismens utveckling är en utmaning för destinationer både i Sverige och Danmark. Det är därför samverkan kring metodutveckling över landsgränserna blir intressant och kunskapshöjande.
Om SNDMO:
År 2016 bildades nätverket Swedish Network of Destination Management Organisations för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse för platsen. År 2019 ombildades SNDMO till en ekonomisk förening med i nuläget 40 medlemsdestinationer.
SNDMO utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner. Det är en icke-vinstdrivande, opolitisk organisation.
Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.
- Text: Swedish Network of Destination Management Organisations
- Foto: Swedish Network of Destination Management Organisations
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
-
Gästbloggare
-