-
Sofie Lidén sätter Sverige och Sigtunahöjden på världskartan som segrande kock
Efter två års väntan tar kocken Sofie Lidén hem vinsten och kan titulera sig världsmästare för kockar i mötesbranschen. Sofie jobbar som kock på Restaurang Skog på Sigtunahöjden.
Hon vann år 2019 Copper Skillet Sverige och europafinalen i Bryssel. På grund av pandemin sattes världsfinalen i Las Vegas på paus. Efter en lång väntan fick Sofie Lidén äntligen åka till Las Vegas med sex andra seniora kockar för att tävla i Copper Skillet finalen den 24 maj 2022. Hon tog stolt hem vinsten i finalen.
Första kvinnan att vinna Copper Skillets seniorklass i världsfinal
Tävlingsledaren Chef Felix Maietta, med sina tre erfarna domare; Chef Diego Echavarria, Chef Alexandre Gregoire & Chef Lee Bennett bedömde de tävlandes rätter i fem kriterier: smak, presentation, arbetssätt, hygien och matsvinn. Varav Sofie fick högsta poäng i alla delmoment.
Sofie Lidén kommer inte bara hem som en vinnare utan även som en förebild för unga kockar runt om i världen. Som den första kvinnan att vinna Copper Skillets seniorklass i världsfinal.
I mötes- och besöksnäringen behöver vi starka förebilder som bidrar till att skapa attraktionskraft för branschen. Sigtunahöjden är stolta att få fira Sofies succé i Las Vegas och att få arbeta tillsammans med en sådan stark förebild.
Sofie Lidén har berättat lite om sin upplevelse i Las Vegas. Exempelvis vad hon kommer att ta med sig från sin resa och vad vinsten betyder för henne.
Hur var din upplevelse i Las Vegas på IACCs Copper Skillet?
“Las Vegas och Copper Skillet var en fantastisk upplevelse. Staden i sig var väldigt speciell och annorlunda, det känns roligt att ha fått besöka den. Copper Skillet var väldigt roligt, inte bara själva tävlingen utan det var också kul att få träffa andra kockar i mötesbranschen från runt om i världen, att nätverka och dela erfarenheter och upplevelser.”
Vad betyder denna vinst för dig?
“Vinsten betyder såklart jättemycket för mig. På grund av pandemin var det ju väldigt länge sedan jag vann i Sverige och Europa, så ett tag visste jag inte ens om det skulle bli en världsfinal till slut. Men det blev det, och vinsten kommer jag alltid bära med mig med stolthet.”
Vad tror du ledde till din vinst med din rätt?
“Varför just min rätt vann är såklart svårt att veta. Men jag tror att helheten, både smakmässigt och teknikmässigt var en stor bidragande faktor. Tävlingsledaren berättade att jag hade höga poäng på alla bedömningsmoment. Vilket var väldigt roligt att höra. Jag kände själv att smakerna satt, och att jag hade lagat en rätt som representerade mig.”
Här kan ni hitta ett inlägg på instagram där tävlingsledaren motiverar Sofies vinst.
Vad tar du med dig från denna resa du har gjort?
“Oj, jag tar med mig hela upplevelsen och alla människor jag fått möta längst vägen. Allt support jag fått från vänner, familj och kollegor är också något jag kommer bära med mig. Att jag har en arbetsgivare som ger mig förutsättningar att få göra detta. Och såklart att jag lyckades vinna hela vägen, det känns otroligt roligt.”
- Text: Sigtunahöjden
- Foto: Sigtunahöjden
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-