-
Spökskepp, slime och vetenskap på schemat i höst
Halloween kryper närmare nu när vi omfamnas av oktobers höstiga atmosfär. Nöjesparker och anläggningar runt om i Sverige laddar för fullt inför höstens spännande och kusliga events.
Halloween biter sig fast på Gröna Lund och Liseberg.
Gröna Lunds Lilla Område kommer att vara anpassat till de yngre barnen, fyllt med pumpor och snälla häxor. Medan det Stora Området har en mörkare inriktning med tematiserade områden såsom kyrkogården, zombiezonen, träsket och majsfältet. Dessutom kommer nöjesparken att lansera skräckhuset Ghost Ship 19 oktober, ett orientaliskt spökskepp som bär på en tusenårig förbannelse.
”Vi märkte förra året att det fanns ett enormt sug efter våra skräckhus dit köerna ringlade långa. I år har vi tre nya skräckhus, där Ghost Ship kommer ligga högst av alla i skräckfaktor, med en åldersrekommendation på 13 år utan vuxen. Jag har själv inte bestämt mig än för om jag ska våga mig in.” Säger Johan Lotsander, projektledare för Halloween på Gröna Lund.
På Göteborgs stora besöksdestination Liseberg har ett underligt cirkussällskap flyttat in från och med 12 oktober. För Cirkus Bisarrs udda figurer är underhållning på blodigt allvar och man vet aldrig vad som väntar. Till och med deras reklamfilm fick stoppas för att den var för läskig för allmänheten. Skräckhuset Zombie i området Distrikt Z kommer återigen att öppna och över 200 har anställts för att skrämma besökare i olika grad på Liseberg.
”På Cirkus Bisarr vet man aldrig vad som väntar, men det blir något utöver det vanliga.” Säger Sandra Leiknes, skräckproducent på Liseberg. ”Clowner och balansen mellan skratt och skräck är ett tacksamt tema och något som många tycker är obehagligt. Känslan av att något på cirkusen iakttar dig gör att skrattet fastnar i halsen.”
Spökbal och Mysrys på Kolmården och Furuvik
I slutet av oktober kommer Kolmårdens djurpark att förvandlas till en samlingsplats för traktens alla mystiska väsen. I utkanten av parken har ett gammalt riddarsläkte återtagit sin fästning och det ruvar mörka skuggor då ett gammalt förfallet ödehus bjuder besökare med åldern inne och nerverna i styr på en mardrömslik vandring.
Förutom skräck kommer parken att vara värd för en kusligt spännande spökbal där alla utklädda är välkomna. Testa också på att åka berg och dalbanan Wildfire i mörkret.

Bild: FuruvikPå Furuvik kommer familjer att kunna besöka spökfamiljen som har flyttat in i Kaptensgården, se matinébio i Cirkusbyggnaden och hälsa på i häxlägret på stallplan från och med 27 oktober. Attraktioner, spel och roliga aktiviteter kommer att vara tillgängliga för små och stora som vill njuta av parken under höstlovet. I ett samarbete med Järnvägsmuseet erbjuder även Furuvik sina gäster att kunna komma till parken ”med stil” ombord på ett ångande spöktåg.
”Det här är en del i att göra Furuvik mer till en året-runt-verksamhet som inte bara fokuserar på tre månader varje sommar. Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster möjligheten att få uppleva Furuvik i Halloweenskrud.” Säger VD Nina Tano.
Kletig vetenskap och slimerekord på Universeum och Skånes Djurpark
Universeum i Göteborg bjuder på kuslig, krypande och något kletig vetenskap från och med 27 oktober till 4 november. Kemi, fysik, biologi och teknik står självklart i fokus på science centret under halloween. Upptäck till exempel naturens blodsugare, få närkontakt med ormar, fascineras i fysikmanegen eller varför inte labba i kemisalen med slime? Universeum passar perfekt för de som inte vill bli vettskrämda utan hellre vill lära sig om naturvetenskap.
Även Skånes Djurpark satsar på slime. 21 oktober kommer youtubestjärnan Katja Jensen tillsammans med assisterande barn att försöka att slå det svenska rekordet i slime. Dagens rekord har youtubarna Tomas och Malin med 33,1 kg. Höst i Skånes Djurpark startar 13 oktober och pågår till 4 november med olika aktiviteter såsom fascinerande fågelmöten, skördefest och trollverkstad.
”Den här aktiviteten blir en av många under höstlovet då vi har späckade program och även några kvällsarrangemang med spöktema för de modiga. Att vara kreativ med slime är väldigt populärt och vi ser att det är en aktivitet som passar perfekt in i vårt ”Höst i djurparken” där vi har pyssel samt skapar spänning och mystik.” Säger Kasper Schumacher, VD för Skånes Djurpark.

Foto: Ellika Henrikson/Universeum- Text: Isa Mörk
- Foto: Gröna Lund
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-