-
Staffan Ingvarsson är ny VD för Stockholmsmässan
Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region (SBR), blir ny VD för Stockholmsmässan. Ingvarsson tillträdde tjänsten den 8 februari.
”Jag ser fram emot att leda bolaget i en transformering som ska ge goda förutsättningar inte bara för en ny ägare utan också för en fortsatt utveckling av mäss- och mötesbranschen i stockholmsregionen.” Säger Staffan Ingvarsson.
En utmärkt person att leda bolaget i förändringsresan
I höstas beslutade koncernstyrelsen för Stockholm Stadshus AB att inleda en försäljningsprocess av Stockholmsmässan AB, genomförandebolag i dotterbolaget Mässfastigheter AB. Som ny ägare eftersöks en aktör lämpad att driva, utveckla och anpassa mässans verksamhet framåt.
”Nu går vi in i aktiv fas i försäljningsprocessen av mässkoncepten. En fråga tätt kopplad till att vi vill utveckla området med bostäder, arbetsplatser och idrottskluster. Med sin gedigna erfarenhet av näringslivsfrågor är Staffan Ingvarsson en utmärkt person att leda bolaget i en för Stockholm så viktig förändringsresa.” Säger Karin Wanngård (S) styrelseordförande Stockholmsmässan.
Programarbetet för Älvsjös framtida utveckling pågår
Styrelsen för Stockholmsmässan fattade beslut om ny VD den 7 februari. Staffan Ingvarsson tillträdde tjänsten den 8 februari och ersätts under sin tjänstledighet från Stockholm Business Region av vice VD Caroline Strand.
När området vid Älvsjö station utvecklas och en ny tunnelbanesträckning dras till knutpunkten kommer mässfastigheterna att ge plats åt nya bostäder, arbetsplatser, rekreation och idrottsytor.
Programarbetet för Älvsjös framtida utveckling pågår. Stockholmsmässan kommer att välkomna utställare och besökare i befintliga lokaler minst fram till årsskiftet 2028/2029.
Läs mer om Stockholmsmässan på Turismnytt här.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
-
Gästbloggare
-