-
Stängda gränser drabbade Swedish Lapland hårt under sommaren
De stängda gränserna ledde till en tung sommar för besöksnäringen i Swedish Lapland. Det bekräftar SCB:s siffror, där destinationen tappat mer än hälften av gästnätterna jämfört med sommaren 2019.
Samtidigt har det ökade intresset för Swedish Lapland och naturturism inte minskat. Därför rustar nu Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med destinationerna för en värld efter pandemin.
Har drabbats hårt av pandemin
Swedish Lapland är en av de regioner i Sverige som drabbats hårdast under den pågående pandemin. Det visar de preliminära siffror som SCB släppt för juli, där Swedish Lapland tappat 59 procent jämfört med 2019.
Sammantaget har regionen tappat ungefär 718 000 gästnätter under perioden maj-juli. Vilket motsvarar en minskning på 56 procent för hela sommaren.
”Regioner nära storstäderna är tätbefolkade och har därför klarat sommaren bättre än vi. Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och stannat nära hemmet. Men effekterna förstärks också av att vi i Swedish Lapland har en större andel internationella besökare än andra.” Kommenterar Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Global efterfrågan på naturturism
Så sent som i februari i år ökade gästnätterna i Swedish Lapland med 11 procent jämfört med 2019, och såg därmed ut att gå mot ännu ett nytt rekord. Men den stabila tillväxten satte pandemin stopp för inom loppet av ett par veckor.
Tillsammans med den ökade efterfrågan på utbudet i Swedish Lapland, finns en global efterfrågan på naturturism. En trend som förstärkts av pandemin där intresset för naturnära upplevelser ökat, tagit nya uttryck och upptäckts av nya målgrupper.
Swedish Lapland har bara under det senaste året även fått internationell uppmärksamhet i bland annat National Geographic, Vogue och Financial Times. Efter ett halvårs tystnad har Swedish Laplands Visitors Board nu fått flera förfrågningar från media igen. Vilket brukar avspegla trender inom resandet.
Hållbara och digitala affärsmodeller
Pandemin har skyndat på en redan snabb digital utveckling och skapat nya beteendemönster hos konsumenterna. Nu ökar behovet av nya och hållbara affärsmodeller i spåren av krisen.
När marknaden öppnar igen kommer konkurrensen med andra destinationer att ha hårdnat och tillgängligheten med flyg och tåg till destinationen kommer vara en avgörande fråga.
”Nu gäller det att förbereda sig för nästa steg och se till att Swedish Laplands företag hittar fotfästet i det nya normala. Vi ser att lokal mat, vara i naturen och välmående har blivit ännu viktigare för människor i den här osäkra tiden. Vår destination kan möta den alltjämt växande efterfrågan på naturnära upplevelser samtidigt finns det stora möjligheter för branschen när man behöver hitta mer hållbara och digitala affärsmodeller.” Säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg och ansvarig för den regionala besöksnärings strategin 2030, för Swedish Lapland Visitors Board.
Stöttar företag att möta det nya läget
Den pågående krisen har gett branschen många lärdomar. Med det som grund planerar nu Swedish Lapland Visitors Board för att tillsammans med samtliga lokala destinationer och kommuner frigöra resurser till att stötta företagen i kommande internationella kampanjer.
Man kommer även hjälpa till med att anpassa den regionala besöksnäringen för den resemarknad som nu reser sig ur askan.
”Swedish Lapland Visitors Board och de lokala destinationerna och kommunerna formerar sig nu för att möta det nya läge som tar form. Och stötta företag i regionen att göra detsamma i den tilltagande konkurrensen.” Avslutar Maria Sirviö.
Nu ska vi tillsammans rusta näringen för en tid efter pandemin!
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...
-
-
Gästbloggare
-