-
Stängda gränser drabbade Swedish Lapland hårt under sommaren
De stängda gränserna ledde till en tung sommar för besöksnäringen i Swedish Lapland. Det bekräftar SCB:s siffror, där destinationen tappat mer än hälften av gästnätterna jämfört med sommaren 2019.
Samtidigt har det ökade intresset för Swedish Lapland och naturturism inte minskat. Därför rustar nu Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med destinationerna för en värld efter pandemin.
Har drabbats hårt av pandemin
Swedish Lapland är en av de regioner i Sverige som drabbats hårdast under den pågående pandemin. Det visar de preliminära siffror som SCB släppt för juli, där Swedish Lapland tappat 59 procent jämfört med 2019.
Sammantaget har regionen tappat ungefär 718 000 gästnätter under perioden maj-juli. Vilket motsvarar en minskning på 56 procent för hela sommaren.
”Regioner nära storstäderna är tätbefolkade och har därför klarat sommaren bättre än vi. Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och stannat nära hemmet. Men effekterna förstärks också av att vi i Swedish Lapland har en större andel internationella besökare än andra.” Kommenterar Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Global efterfrågan på naturturism
Så sent som i februari i år ökade gästnätterna i Swedish Lapland med 11 procent jämfört med 2019, och såg därmed ut att gå mot ännu ett nytt rekord. Men den stabila tillväxten satte pandemin stopp för inom loppet av ett par veckor.
Tillsammans med den ökade efterfrågan på utbudet i Swedish Lapland, finns en global efterfrågan på naturturism. En trend som förstärkts av pandemin där intresset för naturnära upplevelser ökat, tagit nya uttryck och upptäckts av nya målgrupper.
Swedish Lapland har bara under det senaste året även fått internationell uppmärksamhet i bland annat National Geographic, Vogue och Financial Times. Efter ett halvårs tystnad har Swedish Laplands Visitors Board nu fått flera förfrågningar från media igen. Vilket brukar avspegla trender inom resandet.
Hållbara och digitala affärsmodeller
Pandemin har skyndat på en redan snabb digital utveckling och skapat nya beteendemönster hos konsumenterna. Nu ökar behovet av nya och hållbara affärsmodeller i spåren av krisen.
När marknaden öppnar igen kommer konkurrensen med andra destinationer att ha hårdnat och tillgängligheten med flyg och tåg till destinationen kommer vara en avgörande fråga.
”Nu gäller det att förbereda sig för nästa steg och se till att Swedish Laplands företag hittar fotfästet i det nya normala. Vi ser att lokal mat, vara i naturen och välmående har blivit ännu viktigare för människor i den här osäkra tiden. Vår destination kan möta den alltjämt växande efterfrågan på naturnära upplevelser samtidigt finns det stora möjligheter för branschen när man behöver hitta mer hållbara och digitala affärsmodeller.” Säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg och ansvarig för den regionala besöksnärings strategin 2030, för Swedish Lapland Visitors Board.
Stöttar företag att möta det nya läget
Den pågående krisen har gett branschen många lärdomar. Med det som grund planerar nu Swedish Lapland Visitors Board för att tillsammans med samtliga lokala destinationer och kommuner frigöra resurser till att stötta företagen i kommande internationella kampanjer.
Man kommer även hjälpa till med att anpassa den regionala besöksnäringen för den resemarknad som nu reser sig ur askan.
”Swedish Lapland Visitors Board och de lokala destinationerna och kommunerna formerar sig nu för att möta det nya läge som tar form. Och stötta företag i regionen att göra detsamma i den tilltagande konkurrensen.” Avslutar Maria Sirviö.
Nu ska vi tillsammans rusta näringen för en tid efter pandemin!
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-