-
Stängda gränser drabbade Swedish Lapland hårt under sommaren
De stängda gränserna ledde till en tung sommar för besöksnäringen i Swedish Lapland. Det bekräftar SCB:s siffror, där destinationen tappat mer än hälften av gästnätterna jämfört med sommaren 2019.
Samtidigt har det ökade intresset för Swedish Lapland och naturturism inte minskat. Därför rustar nu Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med destinationerna för en värld efter pandemin.
Har drabbats hårt av pandemin
Swedish Lapland är en av de regioner i Sverige som drabbats hårdast under den pågående pandemin. Det visar de preliminära siffror som SCB släppt för juli, där Swedish Lapland tappat 59 procent jämfört med 2019.
Sammantaget har regionen tappat ungefär 718 000 gästnätter under perioden maj-juli. Vilket motsvarar en minskning på 56 procent för hela sommaren.
”Regioner nära storstäderna är tätbefolkade och har därför klarat sommaren bättre än vi. Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och stannat nära hemmet. Men effekterna förstärks också av att vi i Swedish Lapland har en större andel internationella besökare än andra.” Kommenterar Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Global efterfrågan på naturturism
Så sent som i februari i år ökade gästnätterna i Swedish Lapland med 11 procent jämfört med 2019, och såg därmed ut att gå mot ännu ett nytt rekord. Men den stabila tillväxten satte pandemin stopp för inom loppet av ett par veckor.
Tillsammans med den ökade efterfrågan på utbudet i Swedish Lapland, finns en global efterfrågan på naturturism. En trend som förstärkts av pandemin där intresset för naturnära upplevelser ökat, tagit nya uttryck och upptäckts av nya målgrupper.
Swedish Lapland har bara under det senaste året även fått internationell uppmärksamhet i bland annat National Geographic, Vogue och Financial Times. Efter ett halvårs tystnad har Swedish Laplands Visitors Board nu fått flera förfrågningar från media igen. Vilket brukar avspegla trender inom resandet.
Hållbara och digitala affärsmodeller
Pandemin har skyndat på en redan snabb digital utveckling och skapat nya beteendemönster hos konsumenterna. Nu ökar behovet av nya och hållbara affärsmodeller i spåren av krisen.
När marknaden öppnar igen kommer konkurrensen med andra destinationer att ha hårdnat och tillgängligheten med flyg och tåg till destinationen kommer vara en avgörande fråga.
”Nu gäller det att förbereda sig för nästa steg och se till att Swedish Laplands företag hittar fotfästet i det nya normala. Vi ser att lokal mat, vara i naturen och välmående har blivit ännu viktigare för människor i den här osäkra tiden. Vår destination kan möta den alltjämt växande efterfrågan på naturnära upplevelser samtidigt finns det stora möjligheter för branschen när man behöver hitta mer hållbara och digitala affärsmodeller.” Säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg och ansvarig för den regionala besöksnärings strategin 2030, för Swedish Lapland Visitors Board.
Stöttar företag att möta det nya läget
Den pågående krisen har gett branschen många lärdomar. Med det som grund planerar nu Swedish Lapland Visitors Board för att tillsammans med samtliga lokala destinationer och kommuner frigöra resurser till att stötta företagen i kommande internationella kampanjer.
Man kommer även hjälpa till med att anpassa den regionala besöksnäringen för den resemarknad som nu reser sig ur askan.
”Swedish Lapland Visitors Board och de lokala destinationerna och kommunerna formerar sig nu för att möta det nya läge som tar form. Och stötta företag i regionen att göra detsamma i den tilltagande konkurrensen.” Avslutar Maria Sirviö.
Nu ska vi tillsammans rusta näringen för en tid efter pandemin!
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-