-
Starkt resultat för svenska skidanläggningar trots utmanande år
Svenska skidanläggningar visar ett starkt resultat efter en vinter som präglats av pandemin. Totalt såldes skipass för 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong.
Tack vare gedigen planering, hårt arbete och samråd med myndigheter och regionernas smittskydd samt den lokala vården kunde svenska skidanläggningar erbjuda en trygg hälsoaktivitet utan ökad smittspridning.
“Skidanläggningarna har stått i fokus och vi är ödmjukt tacksamma för att vi under denna tuffa tid hade möjlighet att erbjuda en trygg aktivitet. Det är resultatet av ett omfattande arbete där många gemensamt gjort viktiga insatser. Intresset för skidåkning har varit stort, både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror
De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 1,8 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2020/21. Det innebär en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong då flertalet skidanläggningar stängde redan före påsklovet.
Vintersäsongen inleddes positivt under jul och nyår med gäster som följde restriktionerna. Det märktes bland annat genom att färre gäster bodde i varje stuga än normalt. Januari bjöd till stor del på strålande vinterväder och rikligt med snö i hela landet. De gjorde att även backarna i södra Sverige kunde hålla öppet under sportlovet.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden främst från unga. Bland fjällområdena sticker Funäsfjällen ut med en ökning på 48 procent jämfört med föregående säsong.
Är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige
Skidanläggningarna lade stora resurser på extra medarbetare, att ställa om till digitala köp samt att flytta verksamhet utomhus för att erbjuda en trygg miljö för gäster och personal.
“Jag är otroligt stolt över det arbete som vi gjort tillsammans med en rad aktörer. Vi har i vinter erbjudit en trygg hälsoaktivitet och skapat arbetstillfällen runtom i Sverige. Bokningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige och för att få fler i rörelse, sommar som vinter.” Säger Titti Rodling.
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar 224 miljoner kronor. Inför kommande vinter planeras investeringar på cirka 269 miljoner kronor.
“Flera hemmabackar planerar för nya liftar till nästa säsong. Det är glädjande eftersom hemmabackarna har en viktig roll för att fler barn och ungdomar ska få möjlighet att prova på skidåkning.” Säger Titti Rodling.
Läs SLAO:s branschrapport 2020/2021 här.
Här hittar ni en tabell över skipassomsättning (liftkort) 2020/2021 för Sveriges 15 största skidanläggningar. I kronor exklusive moms.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nu nästa steg i sin digitala satsning och lanserar det nya reklamkonceptet ...
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Nu är det klart att årets upplaga av Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö. Under två dagar i september sa...
-
-
Gästbloggare
-