-
Stockholm utvecklar mötesindustrin med 1,3 miljoner
Visit Stockholm har tillsammans med Stadsledningskontoret beviljats 1 miljon kronor från Tillväxtverket för projektet ”Attraktion Stockholm – att utveckla nya vägar för att främja samverkan, innovation och möten”. Den totala budgeten är på 1,3 miljoner kronor.
“Vi fortsätter arbetet med att ställa om och återstarta Stockholm. Nu en satsning med fokus på mötesindustrin genom en stärkt samverkan mellan näringslivet, Stockholms stad, akademi och forskning. Det är ett fantastiskt tillfälle att skapa förutsättningar för en hårt drabbad bransch genom att stärka Stockholms position som världsledande inom innovation och möten.” Säger Caroline Strand, VD Visit StockholmNya vägar för att främja samverkan
Huvudstaden står inför ett avgörande vägskäl att tänka om och utveckla nya innovativa sätt att bli en ännu starkare mötesplats. Kreativa och innovationshöjande kongresser och seminarier är fortsatt beroende av det faktiska fysiska mötet.
Projektet syftar till att skapa långsiktig samverkan mellan parterna. Vilket bidrar till fler internationella akademiska möten i Stockholm.
“Det är viktigt för Stockholms stad att utveckla våra mötesplatser. När vi öppnar upp staden för möten och evenemang igen vill vi pröva nya vägar för att främja samverkan, innovation och möten.” Säger Karin Ekdahl Wästberg, innovationsdirektör Stockholm Stad.
Avgörande för Stockholms attraktivitet
Pandemin har haft förödande konsekvenser för mötes- och evenemangsindustrin då nästan inga fysiska möten har kunnat hållas. Men det är fler än besöksnäringens aktörer som drabbats av att inga möten hålls.
Även utbildningsvärlden med högskolor, forskning och universitet tillsammans med övrigt näringsliv påverkas då man går miste om viktiga möten som driver innovation och kunskapsdelning. Det är avgörande för Stockholms och Sveriges attraktivitet och konkurrenskraft.
Målen med projektet är:
♦ att skapa en gemensam målbild av hur akademiska möten kan bidra till det regionala innovationssystemet
♦ att öka kunskapsnivån om behov och krav för att organisationer på olika sätt kan delta i planeringen och genomförande av akademiska möten
♦ att skapa nätverk mellan individer och organisationer för fortsatt kunskapsutbyte kring innovations- och förnyelsearbete
Bakgrund:
Traditionellt sett har besöksnäringen och destinationsbolaget i staden haft huvudansvaret för den strategiska mötesutvecklingen utifrån den turistekonomiska effektens omfattning.
Globala trender driver på utvecklingen vilket förutsätter omfattande omställningar av affärsmodeller och tvärsektoriella samverkansinsatser för att upprätthålla och stärka hållbar utveckling och konkurrenskraft. Det kräver modiga initiativ och rollförändringar.
Pandemin med sina mycket synliga negativa konsekvenser öppnar upp för nya tag. Projektet ger konstruktiva förutsättningar för att konkretisera denna omställning. Därmed skapar vi ett skifte för platsutveckling kopplat till möten och kongressarbetet i regionen och landet.
Fakta:
♦ Det beviljade anslaget kommer från Tillväxtverkets utlysning ”Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang.”
♦ Projektet sträcker sig över ett år och ska genomföras under 2021-2022.
♦ Projektet kommer involvera personer från Stockholm stad, akademin och näringslivet.- Text: Visit Stockholm
- Foto: Henrik Trygg
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-