-
Swedish Lapland – Två Grand Prix-vinnare i Publishingpriset 2021
Av Publishingprisets tre Grand Prix 2021 går två till Swedish Lapland Visitors Board – vinnare av kategori film och webb. Dessutom fick ytterligare två bidrag silver inom sina segment.
Bakom bidragen finns en liten redaktion
Fyra av Swedish Lapland Visitors Boards sex inskickade bidrag till Publishingpriset 2021 hamnade på prispallen. De två förstapristagarna vann dessutom hela kategorierna film och webb – Publishingprisets Grand Prix.
Vinnarna är filmen The eagle and the squirrel – wildlife photography och webben Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden.
Bakom bidragen finns en liten redaktion med 3–4 personer involverade i produktionerna. Håkan Stenlund och Ted Logart har jobbat med content, Anna Lindblom med design och Emma Forsberg som redaktör.
”Det har varit ett långsiktig strategiskt beslut och investering att bygga upp en egen inhouse-funktion inom film, foto, text och grafisk form. Det är direkt kopplat till destinationen Swedish Laplands varumärkeslöfte ”Välkommen att dela vår arktiska vardag” – ett budskap som vi långsiktigt förvaltar och utvecklar för att locka rätt besökare.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board. ”Vår råvara är alla våra fantastiska och innovativa entreprenörer och deras medarbetare, vår arktiska natur och kultur.”
Smala produktioner bygger en helhetsbild
Håkan Stenlund är Content Manager och har tillsammans med Teg Logart, Content Production Officer, jobbat med filmen ”The eagle and the squirrel”.
”Vi visste att vi ville göra någonting om natur och naturfotografi. När vi hade varit i gömsle ett dygn utan att ha sett en örn och började titta på materialet såg vi att det handlade ju egentligen om relationer och vänskap. Naturen var förutsättningen. Vi har alltid en idé och vision men storyn får ha sin gång.” Säger Ted Logart.
”Var och en av våra filmer bidrar till att bygga den större bilden av vår destination. Vi jobbar med små ekonomiska förutsättningar, men långsiktigt. Det har gett oss möjlighet att jobba med ganska smala produktioner som tillsammans väver helhetsbilden av vår arktiska vardag. Det är jätteroligt att vi har möjligheten äga vår egen röst.” Säger Håkan Stenlund.
Förmedla känsla av arktisk livsstil
För drygt ett år sedan gjordes den nu prisbelönta webben om för att lyfta fram mycket mer av det filmade materialet. Tanken med webben är att förmedla en känsla av den arktiska livsstilen som ska få besökare intresserade av att komma hit.
”Allt vårt material har samma anda och grundtanke. Vi är få men snabbfotade och det ger oss förutsättningar att fånga storyn vid rätt tillfälle.” Säger Anna Lindblom, Design Manager.
”Jag vill rikta ett särskilt tack till Region Norrbotten som långsiktigt finansierat den avgörande delen av varumärkeskommunikationen. Besöksnäringen å andra sidan levererar en önskad återbäring i form av sitt bidrag till den gröna omställningen, attraktiva livsmiljöer, jobb och ökad service på landsbygden, integration, jämställd arbetsmarknad och jobb för unga i våra städer och samhällen.” Avslutar Annika Fredriksson.
Swedish Lapland Visitors Boards vinnare av Publishingprisets Grand Prix:
Kategori film: The eagle and the squirrel – wildlife photography
Juryns motivering: ”För en film som andas närvaro och harmoni – får dig att våga tro på din passion.”Kategori webb: Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden
Juryns motivering: ”För finstämda berättelser, jordnära foto och fina detaljer – ett konststycke!”Silver i kategori print, magasin geografiska områden: Swedish Lapland – The Arctic lifestyle magazine.
Silver i kategori film, filmer som marknadsför destinationer: Midnight light in Swedish Lapland.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-