-
Tillväxtverket – Danska besök lyfter den svenska vinterturismen
Under årets vintersäsong genomfördes totalt 21 miljoner gästnätter i Sverige. Det är en ökning med 1 procent från föregående år. Antalet utländska gästnätter ökade med 8 procent, medan svenska gästnätter minskade med 3 procent. Störst ökning stod danska gäster för – 190 000 fler gästnätter. Vilket innebär en ökning med 25 procent mot förra årets vintersäsong.
Det visar Tillväxtverkets siffror från inkvarteringsstatistiken för vintersäsongen 2024.
Utländska gästnätter ökar i Sverige
Vintersäsongen i Sverige sträcker sig från december till april och är en viktig period för turismen då många svenskar reser inom landet.Av totalt 21 miljoner övernattningar stod utländska turister för 4,3 miljoner. Det är en ökning av utländska gästnätter med 8 procent (eller 330 000 gästnätter) från föregående år. Det innebär att utländska gästnätter stod för 20 procent av gästnätterna under vintersäsongen.
Det är framför allt Danmark som ökar sina besök och antal gästnätter från danskar har under perioden ökat med 25 procent (motsvarande 190 000 gästnätter) från föregående år. Samtidigt minskade antal svenska gästnätter i riket med –3 procent, vilket innebär en minskning med 500 000 svenska gästnätter från föregående år.
Av boendeformerna var det enbart förmedling av privata bostäder och stugor som hade en positiv utveckling. Det hade under vintersäsongen ökat sin uthyrning med 7% jämfört med föregående år.
Driver på den svenska vinterturismen
Vintersäsongen är en viktig period för Dalarna, Jämtland, Norrbotten, Värmland och Västerbotten, som är de stora vinterdestinationslänen. De fem länen hade tillsammans 7,2 miljoner gästnätter under årets säsong. Varav Dalarna stod för nästan hälften av dessa med tre miljoner. För Dalarna och Jämtland sker ofta hälften av deras totala antal gästnätter för året under vintersäsongen.
Under årets vintersäsong ökade gästnätterna i vinterdestinationslänen med 3 procent jämfört med föregående år. Det är framför allt de utländska besöken som driver den positiva utvecklingen, där de utländska gästnätterna ökade med 25 procent jämfört med föregående period.
”Valutaeffekten för Sveriges vinterturism fortsätter och länder som Danmark, Nederländerna och Tyskland ökade kraftigt sina gästnätter i vinterdestinationslänen. Den absolut största utlandsmarknaden är Danmark som i år stod för 40 procent av alla utländska gästnätter i fjällvärlden.” Säger Patrik Svensson, statistiker på Tillväxtverket.
De svenska gästnätterna minskade
I Dalarna står Danmark för 3 av 4 av de utländska gästnätterna i länet. Men även i Värmland står danskarna för hälften av alla utländska gästnätter. I år gick Danmark om Norge som största marknad i Jämtland, där Norge tidigare varit störst. I Norrbotten är det dock Tyskland som är största marknaden, och för Västerbotten är det Norge.
Samtidigt som de utländska gästnätterna ökar fortsätter den negativa trenden för svenska boenden även för vinterdestinationslänen. De svenska gästnätterna minskade antalet gästnätter med cirka –1 procent, (eller motsvarande 50 000 gästnätter). Svenskar står fortfarande för 4 av 5 gästnätter i de fem vinterdestinationslänen under denna period. Men andelen utländska gästnätter ökade i år från 17 procent till 20 procent av totala antalet gästnätter.
Störst andel utländska gästnätter hade Norrbottens län. Under vintersäsongen var 40 procent av gästnätterna i länet från utländska gäster.
Majoriteten av regioner hade en negativ utveckling
Under perioden ökade gästnätterna i sju av Sveriges 21 län jämfört med föregående år. Dalarna och Värmland ökade relativt mest med 6 procent respektive 7 procent. Dalarna hade den största absoluta ökningen bland regionerna. Vilket innebar 180 000 fler gästnätter än vintersäsongen 2023.
Kalmar och Kronoberg minskade relativt mest. Jämtland sticker ut bland vinterdestinationslänen med att ha en negativ utveckling av gästnätter med -4 procent. Det innebar även att Jämtland tappade mest gästnätter i absoluta tal med 65 000 mindre gästnätter jämfört med föregående år.
Bland storstadsregionerna är det en blandad utveckling. Skåne tappade 3 procent av gästnätterna från föregående år. Västra Götaland ökar med 1 procent. Stockholm hade ungefär lika många gästnätter som föregående år.
På Tillväxtverket statistikportal kan du följa utvecklingen av gästnätter, logiintäkter, beläggningsgrad fördelat per månad och läns- eller kommunal nivå.
Om statistiken:
Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken som är en del av Sveriges officiella statistik.
Den redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för kommersiella boendeanläggningar i Sverige (hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser). Gästnätter är ett mått på antalet nätter gäster bor på kommersiella boendeanläggningar.
Statistiken för 2024 är preliminär och den slutgiltiga statistiken fastställs april 2025.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-