-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 miljoner och ligger på en stabil nivå jämfört med de två senaste åren. Jämfört med förra sommaren ökade antalet gästnätter med en procent och fem län uppnådde rekordresultat. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
Antalet gästnätter ökade i 16 län under sommaren
I 16 län ökade antalet gästnätter under sommaren. Värmlands, Västernorrlands, Västmanlands och Södermanlands län noterade de största ökningarna, med totalt sex procent jämfört med 2023. I Blekinge och Östergötlands län minskade däremot antalet sommargäster med totalt tre procent. För Kalmar, Skåne, Södermanland, Uppsala och Västerbotten innebär siffrorna nya rekord för antalet gästnätter under sommaren.
De svenska besökarna står för ungefär sju av tio gästnätter. Det är fortfarande fler än före pandemin.
Vad gäller svenska gästnätter på camping är det stor variation mellan länen. Södermanland, Värmland och Västmanland hade 17 procent fler svenska campinggäster jämfört med sommaren 2023. I Blekinge, Norrbotten och Stockholms län blev det tvärtom en minskning med totalt 17 procent.
Flest utländska besökare från Norge och Tyskland
Bland de utländska besökarna stod Norge och Tyskland för varannan gästnatt. Näst flest gästnätter hade besökare från Danmark, Nederländerna och USA. Besökarna från Tyskland ökade med fem procent jämfört med sommaren 2023.
”Flera faktorer påverkar turistströmmarna, både positivt och negativt. Såsom hushållens ekonomi, valutakursförändringar, det fortsatt starka utrikesresandet och inte minst vädret.” Säger Patrik Svensson, analytiker på Tillväxtverket.
Ta del av statistiken i Tillväxtverkets statistikportal. Där kan du också göra egna uttag av statistik utifrån olika egna val: Inkvarteringsstatistik Tillväxtverket.
Om statistiken
Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken som är en del av Sveriges officiella statistik. Den redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för kommersiella boendeanläggningar i Sverige (hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser).
Statistiken omfattar inte ställplatser för husbilar eller privat uthyrning via Airbnb. Uthyrning via internetplattformar uppskattas motsvara ungefär tio procent av det totala antalet gästnätter i Sverige.
Statistiken för sommarsäsongen 2024 är preliminär. Sommarsäsongen omfattar juni, juli och augusti.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nu nästa steg i sin digitala satsning och lanserar det nya reklamkonceptet ...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-