lördag 19 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2023. Det visar de nya turismräkenskaperna från Tillväxtverket.
    2025-03-12 19:52

    Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad

    OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport från presentationen av de nya turismräkenskaperna, längst ned.

    Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2023. Det visar Tillväxtverket turismräkenskaper där beräkningarna gjorts med en ny metod med koppling till Big Data. För första gången mäts turismens effekter på regional och kommunal nivå för åren 2019 – 2023.

    Tidigare har det saknats statistik om turismen på regional och kommunal nivå. Trots att den utgör en grundläggande funktion för andra näringar.

    ”Med hjälp av Big data från kortföretagen kan vi nu följa upp och analysera turismens effekter. Det ger bättre beslutsunderlag för investeringar och policyutveckling, vilket gynnar både turismnäringen och övriga verksamheter inom regioner och kommuner.” Säger Tillväxtverkets generaldirektör Elisabeth Backteman.

    Nivåer och utvecklingstal i statistiken nedan avser fasta priser med 2022 som referensår.

    Turismkonsumtionen ökade i Sverige 2023

    Den totala turismkonsumtionen (hur mycket turister spenderar) i Sverige uppgick till 386 miljarder kronor år 2023. Det är en ökning med 2 procent jämfört med turismkonsumtionen 2022. Jämför man turismkonsumtionen 2023 med nivån 2019 (innan pandemin) så är ökningen 3 procent.

    Svenskars turismkonsumtion i Sverige var den största delen, 270 miljarder kronor. Det är 3 miljarder mer än vad svenska turister spenderade i Sverige 2022, men 11 miljarder mindre än 2019.

    Utländska besökares turismkonsumtion uppgick till 116 miljarder kronor 2023. Det är en ökning med 5 procent jämfört med 2022. Samt 22 miljarder kronor mer än utländska turister spenderade i Sverige 2019.

    Turismens andel av Sveriges BNP var 2,6 procent 2023

    Turismens bidrag till den svenska samhällsekonomin (mätt som andel i relation till BNP) var 2,6 procent 2023. Det är något lägre än andelen 2019 då turismens bidrag uppgick till 2,9 procent av Sveriges BNP. Turismens andel sjönk till 2,0 procent när pandemin kom 2020 och har sedan dess stigit något varje år.

    Svensk turism utomlands större än utländsk turism i Sverige

    Sverige har under en lång tid haft en negativ nettoexport av turism. Vilket innebär att svenskar konsumerar mer turism i utlandet än vad utländska turister konsumerar i Sverige. År 2023 uppgick nettoexporten av turism till minus 28 miljarder kronor. Vilket är en ökning jämfört med 2022 då nettoexporten uppgick till minus 32 miljarder kronor.

    Nya regionala och kommunala data

    Konsumtionsdata finns tillgänglig för hela perioden 2019–2023. Medan uppgifter om produktion och sysselsättning omfattar åren 2019–2022.

    På länsnivå var turismens andel av ekonomin år 2022 störst i Jämtland, mätt som andel av bruttoregionprodukten (BRP). Där uppgick den till 4,0 procent av BRP, följt av Dalarna med 3,1 procent och Gotland med 2,9 procent.

    På kommunal nivå var turismens andel av ekonomin störst i Borgholm, där den uppgick till 11,3 procent av BRP. Följt av Åre med 11,2 procent och Arjeplog med 10,4 procent.

    Ta del av mer statistik på nationell, kommunal och regional nivå via Tillväxtverkets statistikportal.

    Rapport från Tillväxtverkets presentation av de nya turismräkenskaperna

    När Tillväxtverket den 11 mars presenterade de nya turismräkenskaperna blev det uppenbart vilken revolution dessa är för besöksnäringen, i synnerhet på regional och kommunal nivå. Det bekräftades om inte annat av den stora närvaron på plats av destinationschefer från både stora och mindre destinationer i hela landet. Enligt uppgift var det också flera hundra som var med digitalt.

    Presentationerna hade stort fokus på att definiera de nya begrepp som används och att förklara de nya beräkningarna och hur datan kan användas. Intressant är att man kan gå så långt bakåt som till 2019 vilket gör att man kan göra jämförelser med ”före pandemin” (dock inte riktigt lika exakt före 2021).

    Inte nog med att statistiken nu finns nedbruten regionalt och kommunalt är den mer komplett, mer exakt, anpassad efter internationella ramverk och presenterad i ett gränssnitt som gör det lätt att själv anpassa och göra skärningar efter egna behov. Den har också sin grund i nationalräkenskaperna vilket gör siffrorna jämförbara med andra branscher. Det är alltså slut på ”äpplen och päron”, nu är det äpplen för hela slanten. Som om inte det vore nog kan man också få fram fem turismkategorier – Inkommande från utland, Inkommande från övriga Sverige, Nationell turism och inomregional turism, Utgående turism till övriga Sverige, Utgående turism till utland.

    Mycket mer relevant statistik men långt ifrån färdigt

    Genom att Tillväxtverkets duktiga statistikexperter har vägt in både konsumtionsstatistik och produktionsdata och räknat på förädlingsvärden och turismandelar, har man kunnat få fram väldigt relevant statistik med efter omständigheterna små felkällor. Allt är dock inte färdigt, komplett och finslipat så helt hundraprocentigt är det inte utan det första året eller två blir därför en period när de med hjälp av feedback från alla användare ska justera, finslipa, korrigera och förbättra både verktyget och datan. Ett frågetecken som kom upp på plats var att huvuddelen av statistiken baseras på kortdata från Visa och Mastercard och skulle utgöra 99% av alla köp och om det verkligen kan stämma att övriga kort och exempelvis Swish (som i nuläget inte finns med) bara skulle utgöra en procent. Också det faktum att vissa utländska besökargrupper (exempelvis tyskar) i mycket större omfattning använder kontanter ställer till det lite där.

    En annan fråga är hur bokningar via utlandsbaserade plattformar som Bookings.com, Hotels.com, Airbnb och OTAer ska vägas in eller om de alls inte kommer med. Däremot finns fritidsboende med men inte gästhamnar. En svaghet som kom upp är att man än så länge inte kan få fram skatteeffekter eftersom fördröjningen på den datan är ett år. En utmaning är också att på ett rättvisande sätt redovisa sysselsättningen men man har kommit fram till att årsarbetskrafter/årsverken blir mest rättvisande (dock är inte enmansföretagare/enskild firma med…).

    Analysen ligger på er

    Fredrik Junkka, statistikansvarig på Tillväxtverket var noga med att påpeka att de inte har i sitt uppdrag och inte kommer att analysera statistiken (med något undantag) utan det är upp till regioner, kommuner och andra intresserade och berörda att göra.

    Anders Gunnarsson från Sveriges Kommuner och regioner lyfte fram att det tidigare har varit en utmaning  hur man skulle få in turismen i infrastrukturinvesteringsdiskussionen för det har inte funnits något statistikunderlag – Nu finns det!

    Som ni märker är det många nya variabler, begrepp och metoder men också möjligheter. Det absolut bästa sättet att få lite bättre koll på hur det fungerar, vilken nytta man kan ha av det och hur enkelt det är, är att helt enkelt prova och laborera sig fram. Det är inte farligt och kan inte hända så mycket. Ni hittar Tillväxtverkets statistikportal här.

    Många definitioner att hålla reda på var det och hårklyverier om vad som är turism beroende på var man bor och ifall man bor lika mycket i fritidshuset som i lägenheten i storstaden etc. Vi fick höra att man ska vara lite försiktig med statistiken för transporter och att inköp med privat kort och företagskort definieras olika (konsumtion respektive insatsvaror) så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man analyserar det man får fram. Det innebär också att det kommer att se olika ut på olika destinationer hur man kommer att kunna använda detta för alla har inte lika mycket kunskap och resurser att göra analyser och i vissa fall kan man nog behöva ta hjälp av kompetens utifrån.

    Nu är Sverige bäst i världen

    Tillväxtverket konstaterade att detta inte är perfekt men ofantligt mycket bättre än det vi hade tidigare. Helt klart är att detta blir ett viktigt instrument för alla kommuner och regioner i planering och beslut och ett kunskapsunderlag för investeringsbeslut för företag och politiker. Genom att Tillväxtverket är officiell statistikmyndighet för turismstatistik säkerställs långsiktighet. Värt att nämna är att Sverige nu ligger i framkant i världen på det här området. NU i alla fall! Inget annat land har statistik på nationell nivå från Big Data! Dessutom finns det på regional och kommunal nivå, det är unikt.

    Länk till presentationen digitalt på Youtube

    Här kan ni läsa mer om Tillväxtverket på Turismnytt.

    • Text: Tillväxtverket
    • Foto: Tillväxtverket
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet