-
Tinderkampanj i Kristinehamn matchade herrgårdspark med holländare
Kristinehamns kommun ville tänka unikt när de skulle sälja delar av delar av den unika fastigheten Gustafsviks herrgårdspark. Förhoppningen var att hitta en köpare som ville vidareutveckla området och ta vara på platsens rika historia. För det krävdes en perfekt matchning mellan platsen och en ny ägare. Därför sjösatte kommunen en Tinderkampanj där Gustaf S. Vik sökte efter någon att dela livet med.
Det slutade inte bara med att Myriam Graeve-Rutte från Nederländerna svarade på kontaktannonsen och vann budgivningen – kommunen kunde dessutom sälja fastigheten för nästan en miljon över utgångspriset.
Myriam har visat stort engagemang för att vidareutveckla området
Johanna Ivarsson, mark- och exploateringshandläggare på Kristinehamns kommun, har varit med under hela processen. Hon är både stolt och nöjd över resultatet.
”Det känns jätteroligt! Hela kampanjen blev väldigt lyckad och vi har också haft en väldigt bra säljprocess. Det känns extra roligt att personen som lämnade in det vinnande budet har visat ett stort engagemang för att vidareutveckla och ta hand om området kring Gustafsviks herrgårdspark.” Hon fortsätter. ”Köparen avser att ändra användningen av västra flygen till bostad och den östra iordningställs till gästhus eller butik. I trädgården planeras utveckling och parkområdet öppnas för evenemang.”
Kändes som en personlig inbjudan att åka och titta på fastigheten
För att skapa uppmärksamhet kring försäljningen och samtidigt platsmarknadsföra Kristinehamn skapades en Tinderkampanj som kretsade kring fastighetens persona, Gustaf S Vik, som sökte sin nya livskamrat via kontaktannons. I en personligt skriven text förklarade Gustaf vad han sökte och beskrev samtidigt hur hans liv har sett ut och vilka lärdomar han har kunnat ta med sig. En berättelse som fångade Myriam Graeve-Ruttes uppmärksamhet.
”Jag såg annonsen på nätet och det första som slog mig när jag såg bilderna var att byggnaderna var så speciella med färgerna, formerna och materialen. Det var något annat än den klassiska röda stugan med vita knutar. Gustafs text var väldigt trevlig. Det kändes som en personlig inbjudan att åka och titta på den. Jag hörde av mig till mäklaren och hoppade in i bilen och åkte direkt till Kristinehamn.” Säger Myriam Graeve-Rutte, stolt och nöjd nybliven köpare av Gustafsviks herrgårdspark. ”När jag kom till Gustafsviks herrgårdspark noterade jag den otroliga omgivningen och närheten till vattnet. Parken är väldigt vacker och jag kommer att behålla den som den är. Den kommer att vara öppen för allmänheten vid särskilda tillfällen. Insidan av byggnaderna kommer att behöva omfattande renovering men jag kommer försöka bevara så mycket som möjligt av Gustafsviks identitet.”
Slutpriset landade på nästan en miljon kronor över utgångspriset
Gustafs tinderannons visades över 63 000 gånger och resulterade i att fler än 8 000 klickade vidare till bostadsannonsen. Det vinnande anbudet svarade på Gustafs annons och efter budgivning mellan flera parter landade slutpriset på 3 995 000 kronor. Vilket är nästan en miljon kronor över utgångspriset.
Försäljningen och kommunens Tinderkampanj uppmärksammades lokalt och nationellt. Bland annat i Expressen, GT, Kvällsposten och Svensk Damtidning samt Nya Kristinehamns-Posten, NWT och SR P4. Kampanjen är framtagen av Kristinehamns kommun i samarbete med PR-byrån Four PR. Försäljningen genomfördes av mäklarfirman Svenska gårdar.
Här kan ni läsa mer om Kristinehamn på Turismnytt.
Utdrag ur Gustafs kontaktannons
”Hej, jag heter Gustaf S. Vik. Och även om jag börjar bli till åren (jo, så är det), så söker jag nu någon ny att dela livet med. Är det kanske du?
Jag har varit med om mycket genom åren, tro mig. Samtidigt känner jag att jag inte är färdig än. Jag tror det finns många spännande nya minnen att skapa tillsammans med den där enda rätta!
Min själ spänner över flera århundraden, och mina rötter sträcker sig tillbaka till 1600-talet. Jag har sett kärlek blomstra, imperier falla och återuppstå och varit en fristad för de som sökt lugn och tröst.”
”Så, om du är någon som ser skönheten i det gamla samtidigt som du drömmer om att skapa nytt, om du är en visionär som ser potential där andra ser förflutet, då kanske det är just dig jag söker.
Låt oss väcka nytt liv i Gustafsvik. Tänk på det – vi kan vara den perfekta matchningen. Kontakta mig för en första ”dejt”. För nu vill jag höra allt om dig och dina drömmar. Vem vet, det kan vara början på ett nytt kapitel i våra liv! ”
Utdrag ur Myriams svar till Gustaf
”Det var förälskelse vid första ögonkastet…”
”Sedan jag träffade dig är mitt huvud fullt av planer och möjligheter. Jag skulle själv vilja bo i det tidigare kaféet och inreda den östra flygeln som Guest House.
Jag ser att du behöver renoveras, men med hjälp av en erfaren arkitekt och goda råd från byggnadsnämnden kommer du att återfå din glans och kunna bevaras för kommande generationer. Trägolven, kakelugnarna och utedassen behöver restaureras med noggrannhet och omsorg. Helst på ett så hållbart sätt som möjligt. I trädgården skulle jag vilja plantera rosor och anlägga en ört- och fjärilsträdgård.”
”Om du tror att vi är en bra match och vill ta emot mig kommer jag att börja ta lektioner i svenska så snart som möjligt, så att vi redan kan kommunicera lite med varandra.”
- Text: Kristinehamns kommun
- Foto: Kristinehamns kommun
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-