-
Turisterna som gör av med minst pengar
En grupp norska forskare vid universitetet i Bergen har presenterat en rapport där det framgår vilka turister som spenderar minst och mest pengar.
Om undersökningen
Undersökningen är gjord i Bergen och omfattar turisternas spenderande från tidiga morgonen till sena kvällen.Turisterna delades in i grupper efter typen av övernattning och i kategorierna café/restaurang, bar/pub, mat köpt i butik, sightseeing, lokal trasport, annan transport, shopping, konserter, museer eller övrigt.
Ansvarig forskare har varit Stein Larsen. Gruppen har intervjuat 8.000 turister, varav 1.300 kryssningspassagerare.
Dessa turister skall man inte satsa på
De turister som spenderar minst, enligt forskningsrapporten, är kryssningsresenärerna.Mellan 20-30% av resenärerna går aldrig i land men de som gör det spenderar i genomsnitt 300 kronor där.
Kryssning har blivit den nya ”massturismen” där kostnaden för en familjesemester är mindre än om de semestrar iland. Ofta ingår all mat och dryck i kryssningspriset.
Enligt de norska forskarna så är det enbart rederierna som kan tjäna på kryssningstrafik.
Dessa turister ger mest klirr i kassan
Om man vill maximera besöksnäringsomsättningen så visar undersökningen att man skall satsa på camping-, vandrarhems- och hotellgäster.Som ett exempel så gör en familj som bor på ett hotell av med 1.000 kronor + övernattningskostnad per dygn.
Här kan du läsa hela rapporten.
Källa: Bergen universitet, Norge- Text: Maria Lindqvist
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-