-
Johan Ekman
Johan Ekman, Vd EkmanBuss Flexibussitet / EkmanResor 1st Business Class
Att driva ett bussbolag är inte alltid så lätt. Turismnytt har träffat Johan Ekman som har lång erfarenhet av bussbranschen.
Johan, du äger EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Business Class. Hur kom det sig att du började i bussbranschen?
Jag växte upp vid Karlaplan i Stockholm där jag varje dag åkte och såg många bussar. Det var nog då jag började fundera hur man gör en bussresa i en destination i sig. När jag var 19 år hade jag köpt min första buss och startade då min verksamhet.Efter många år, närmare bestämt under 2007 sålde du bussbolaget till Strömma. Varför då?
Jag slutade inte att vara en del av företaget utan blev en ledare istället för en entreprenör. Mitt ansvar var att leda utvecklingen i andra länder där bolaget ville etablera sig och så hade jag en rad styrelseuppdrag i andra bolag. Under tiden lärde jag mig oerhört mycket om både bransch och människor.År 2012 bestämde du dig för att köpa tillbaka verksamheten. Varför då?
Ju mer tiden gick så kom jag längre och längre från själva verksamheten. Jag gillar att till exempel hålla koll på när bussarna går och var de är någonstans, vilken personal som arbetar på dem och så vidare. Det var mitt livs sämsta ekonomiska affär att köpa tillbaka bolaget men ett av mitt livs bästa beslut känslomässigt. Jag ångrar inte att jag sålde bolaget, jag har lärt mig mycket under resans gång. Det jag kunde ha gjort annorlunda var att starta bolagen på ett bättre sätt.Vad är det svåraste med att starta och driva ett bussbolag?
Det svåraste är att kunna utvecklas med små medel. Det finns få stöd att söka och vi har aldrig fått något ekonomiskt stöd. Det verkar inte som att våra politiker vill ha bussar på våra gator. På EkmanBuss har vi två bussar som går med el, som vi har finansierat utan några skattesubventioner, men tillgången på laddstationer är nästintill obefintlig. Däremot byggs många laddstationer för personbilar.Ett annat problem inom bussbranschen är att det finns för få bussparkeringsplatser inne i städerna.
Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör?
Att man ständigt vill utveckla saker. I mitt fall drivs jag efter att hitta fler saker som kan göra en bussresa ännu bekvämare. Jag ser till alla detaljer vilket både är en styrka och en svaghetVad kan våra politiker göra för att bussbranschen skall utvecklas?
Se till att beslut tas att bygga fler laddstationer! Det är inte meningen att privata företag skall finansiera och bygga infrastruktur.En annan sak som bör ses över är att det inte i nuläget inte finns något serveringstillstånd för alkohol att ansöka om för bussar, bara tåg och flyg. Vi skulle gärna erbjuda våra resenärer ett glas vin till maten under resan.
Vad vill ni förmedla till era blivande kunder?
Att alla är välkomna att åka med oss oavsett om man har ett fysiskt handikapp eller inte. Våra senaste bussar har rullstolshiss upp i bussen och en stor toalett som rymmer en liten rullstol. När man åker med oss så skall man inte bara vara på väg någonstans – man skall till exempel kunna äta gott.Att resan sedan sker på ett hållbart sätt är inget vi kommunicerar utan det skall våra kunder kunna ta för givet.
Gott utrymme på toaletten
ombord
Hur förmedlar ni era tjänster till resenärerna?
Vi satsar i dagsläget mycket på radioreklam men också på sociala medier som till exempel Facebook.Vilka är dina bästa tips till ungdomar som söker sig till bussbranschen?
Ta busskörkort! Det finns många som har busskörkort i Sverige idag men majoriteten är äldre och snart kanske vi får se en brist på busschaufförer.Ett annat tips är att försöka arbeta med äldre, då kan man undvika att testa idéer som redan är prövade och misslyckade. Som ung kan du få de äldre att se förändringar som något positivt. För att passa i bussbranschen så måste du tycka om att arbeta med allt från städning, busskörning och service.
Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-