-
Jonas Lundin
Jonas Lundin
Vd Destination VaraDu är ny som Vd för Destination Vara AB. Vilket är ditt uppdrag?
Vara har många konferenser och event idag men här finns stor attraktion och potential att utveckla det än mer. Uppdraget är att sälja och marknadsföra Vara som destination till företag, föreningar och människor för att visa på vilken bra plats Vara är för ett lyckat arrangemang och konferens.
Målsättningen är att vi skapar fler konferenser och möten som framförallt blir övernattande gäster. Mötesindustrin omsätter i Sverige över 125 miljarder under ett år och av den goda kakan vill vi ta del av än mer!
Hur drivs Destination Vara AB idag?
Destination Vara AB är just nu ett helägt kommunalt aktiebolag som skall arbeta för att locka fler möten, event och konferenser till Vara.
Vilka mål har du satt upp för 2017?
Ett av målen är att vi vill få hit 25 stycken stora konferenser till kommunen. Stannar de gästerna en natt får vi helt plötsligt en volym på över 4 500 fler hotellövernattningar under ett år.
Konferenser i Vara har positiva effekter, det ger utbildningar i Vara, synliggör Vara för nya besökare och ger positiv effekt på handeln i småstaden. En konferensgäst spenderar mer pengar än en turist.
Hur skall ni lyckas med det?
Vi söker nu 100 värdar/personer i Vara som rör sig bland konferenser och möten i Sverige. Personer som självklart säger ja till Vara och skulle tycka det var kul att få visa kommunens konferensanläggningar, den goda maten och de fina hotellen men framförallt att en konferens och möte kommer till Vara.
Vad ser du framemot i din roll?
Att få jobba med alla kreativa och glada människor här i Vara och utveckla Vara som Destination.
Vad har du gjort tidigare?
Jag har under tio år jobbat på Smålands Musik och Teater i Jönköping och de senaste fem åren på Kulturhuset Spira i Jönköping med möten, konferenser och event. Där har jag arbetat tillsammans med Destination Jönköping jobbat hem större nationella och internationella konferenser.
Under åren har det blivit över tusen olika arrangemang, en erfarenhet jag tar med mig till Vara.
Många kanske känner igen mig då jag producerat och utvecklat Varas stadsfestival Jordgubbens dag de senaste tre åren, vilket har vuxit och blivit en stor succé.
Vad är svårast i din roll som Vd?
Just nu är bara jag anställd i bolaget så jag är inte bara Vd utan får ta rollen som marknadschef, säljare, ekonomiansvarig, ja det blir allt!
Har du några tips till andra destinationschefer?
Se upp! Nu kommer vi!
Vill du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen?
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Vara
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-