måndag 8 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
    • Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
    • Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Vara
    2016-12-05 10:27

    Jonas Lundin

     

    Jonas Lundin
    Vd Destination Vara

    Du är ny som Vd för Destination Vara AB. Vilket är ditt uppdrag?

    Vara har många konferenser och event idag men här finns stor attraktion och potential att utveckla det än mer. Uppdraget är att sälja och marknadsföra Vara som destination till företag, föreningar och människor för att visa på vilken bra plats Vara är för ett lyckat arrangemang och konferens.

    Målsättningen är att vi skapar fler konferenser och möten som framförallt blir övernattande gäster. Mötesindustrin omsätter i Sverige över 125 miljarder under ett år och av den goda kakan vill vi ta del av än mer!

     

    Hur drivs Destination Vara AB idag?

    Destination Vara AB är just nu ett helägt kommunalt aktiebolag som skall arbeta för att locka fler möten, event och konferenser till Vara.

     

    Vilka mål har du satt upp för 2017?

    Ett av målen är att vi vill få hit 25 stycken stora konferenser till kommunen. Stannar de gästerna en natt får vi helt plötsligt en volym på över 4 500 fler hotellövernattningar under ett år.

    Konferenser i Vara har positiva effekter, det ger utbildningar i Vara, synliggör Vara för nya besökare och ger positiv effekt på handeln i småstaden. En konferensgäst spenderar mer pengar än en turist.

     

    Hur skall ni lyckas med det?

    Vi söker nu 100 värdar/personer i Vara som rör sig bland konferenser och möten i Sverige. Personer som självklart säger ja till Vara och skulle tycka det var kul att få visa kommunens konferensanläggningar, den goda maten och de fina hotellen men framförallt att en konferens och möte kommer till Vara.

     

    Vad ser du framemot i din roll?

    Att få jobba med alla kreativa och glada människor här i Vara och utveckla Vara som Destination.

     

    Vad har du gjort tidigare?

    Jag har under tio år jobbat på Smålands Musik och Teater i Jönköping och de senaste fem åren på Kulturhuset Spira i Jönköping med möten, konferenser och event. Där har jag arbetat tillsammans med Destination Jönköping jobbat hem större nationella och internationella konferenser.

    Under åren har det blivit över tusen olika arrangemang, en erfarenhet jag tar med mig till Vara.

    Många kanske känner igen mig då jag producerat och utvecklat Varas stadsfestival Jordgubbens dag de senaste tre åren, vilket har vuxit och blivit en stor succé.

     

    Vad är svårast i din roll som Vd?

    Just nu är bara jag anställd i bolaget så jag är inte bara Vd utan får ta rollen som marknadschef, säljare, ekonomiansvarig, ja det blir allt!

     

    Har du några tips till andra destinationschefer?

    Se upp! Nu kommer vi!

     

    Vill du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen?

    Läs de här.

     

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Destination Vara
    Tweet
  • Slussporten renderad bild besöksnäring
    2025-12-08 07:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025

    Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Allt fler gäster söker en helhetsupplevelse med mat och hotellrum. Hällsnäs satsar stort på det.
    2025-12-08 02:41

    Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration

    Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.

  • Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
    2025-12-08 00:06

    Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas

    Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.

  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

    • 2025-11-30 13:12

      Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

      Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...

    • 2025-12-03 06:44

      Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

      Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...

    • 2025-11-30 23:18

      Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

      Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet