-
Cecilia Wingård
Cecilia Wingård, VD och hotelldirektör, Såstaholm Hotel & Konferens
Vad fick dig att söka dig dit?
Jag är nygammal som anställd på Såstaholm, arbetade här som försäljningschef för många år sedan. Jag tycker om miljön som präglas av teaterlivet i Sverige och att vi har bra sammanhållning i personalen (många är kvar sedan jag arbetade här sist).När jag fick erbjudandet om att leda verksamheten kunde jag inte tacka nej.
Vad menar du med att teaterlivet i Sverige präglar Såstaholm?
Såstaholm är en gammal resort för skådespelare. Hit kom man för att få vila och ny inspiration. Idag är alla rum döpta och inredda efter olika skådespelare från den tiden där vi även inreder nya ”Stjärnrum” som är kopplat till den som vinner Såstaholms pris i höstsolsminne. Detta pris delas ut en gång per år, där pristagaren vinner 50.000 kronor samt får inreda ett rum. Senast var det Shima Niavarani som utsågs som pristagare och den 18 januari höll vi en middag här på Såstaholm.Med vår historia har vi möjlighet att fånga upp teatertemat och som gäst kan du besöka vår Backstage där du kan klä ut dig och sjunga karaoke med dina vänner och kollegor.
I vår logga speglas det redan där, då vi säger att hos oss har du huvudrollen.
Hur får man gästen att hamna i fokus?
När vi anställer så ser vi till att personen har rätt attityd. Alla skall arbeta efter PEGA – personligt engagemang, glädje, affärsmässighet. Man måste vara nyfiken på både arbetsuppgifter, sina kollegor och gästerna.Vilka är era gäster?
Grupper av privatgäster (ofta släkter) och företag från både Sverige och utomlands.Hur marknadsför ni er verksamhet?
Som medlem i Svenska möten får vi synlighet samt tredjepart men det är självklart eget arbete samt samarbete med pr-byrå.Hur vill du utveckla Såstaholm?
För våra affärs- och konferensgäster har vi ett bra läge, men vi kan definitivt utveckla oss på vår lokala närmarknad där det är en stor förhoppning att en säker gångväg tas fram.För oss är det viktigt att ha en nära dialog med de kommunala politikerna.
Annars fokuserar vi mycket på både mat och aktiviteter. När det gäller mat letar vi ständigt efter nya samarbeten så att maten blir så lokal som möjligt.
Läs tidigare intervjuer med profiler inom besöksnäringen här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-