-
Vinnare korade under Nätverket Hållbara Restaurangers jubileumskväll
Nätverket Hållbara Restaurangers jubileumskväll i Champagnebaren på Södra Teatern i Stockholm bjöd på festligheter och prisutdelning. Totalt belönades fem vinnare i fem olika kategorier för det hållbarhetsarbete de gör i sina restauranger. Kandidaterna kunde ni läsa om i en tidigare artikel.
”Egentligen är ju alla medlemmar vinnare och det är underbart att se det engagemang och den glädje som finns inom nätverket när man jobbar för goda matupplevelser i dubbel bemärkelse.” Säger Jens Johansson på U&We, en av nätverkets initiativtagare.
Samtliga vinnare presenteras nedan med en kort motivering.
Årets Hållbara Kommunikatör 2018: Södra Teatern ♥Mosebacke i Stockholm
Med små medel och stor vilja har restaurangen på kort tid lyckats bli en mer hållbar verksamhet. Förändringarna har kommunicerats på ett lättsamt sätt med glimten i ögat och målgruppen i åtanke – bland annat på sociala medier.Årets Hållbara Innovatör 2018: Sofia B Olsson, Restaurang vRÅ i Göteborg
Köksmästare Sofia B. Olsson har valt att arbeta med fisk och skaldjur i säsong och enbart från Sverige och Nordatlanten. Idag deltar Sofia i flera forskningsprojekt för att hitta mer hållbara fångst- och odlingsmetoder.Årets Hållbara Eldsjäl 2018: Maria Stridh, Mässrestauranger i Stockholm & Malmö
Som den första restauratören att gå med i nätverket, har Maria lagt både tid, pengar och engagemang på att hjälpa till att bygga upp Hållbara Restauranger. Maria tycker att alla enheter ska vara transparenta mot sina kunder. Utan henne hade nätverket, och alla goda initiativ, inte blivit till.Årets Hållbara Meny 2018: Johanna Nystedt – Junibackens restaurang i Stockholm
Junibacken är sedan tidigare KRAV-certifierade och arbetar innovativt med att minimera sitt matsvinn genom regelbundna svinnfikor. Genom innovation och kommunikation har Junibacken lyckats skapa en hållbar meny för nästa generations restaurangbesökare.Årets Hållbara Restaurang 2018: Gotthards Krog i Umeå
Gotthards har under året gjort stora satsningar i allt från val av transporter, ökad nivå i KRAV-certifieringen och val av odlare som levererar direkt till verksamheten. Med deras gedigna hållbarhetsarbete har Gotthards förändrat beteendet hos både grossister och gäster, stammisar som nya.- Text: Hållbara Restauranger
- Foto: Hållbara Restauranger
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-