-
Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar
Visit Sweden anpassar nu sina marknadsprioriteringar för att nå fler turister som är intresserade av Sverige. Med start från 2020 ska bolaget lägga större kraft på marknadsföring i länder med stor tillväxtpotential och där de statliga investeringarna gör störst nytta för hela Sverige. Därför inleder företaget nu fackliga förhandlingar för att under 2020 avveckla verksamheten i Norge och Danmark.
Anpassar val av prioriterade utlandsmarknader
I flera länder finns stora volymer av resenärer som gärna vill resa till Sverige enligt Visit Sweden:s målgruppsanalyser. Enbart i Tyskland beräknas 25 miljoner människor planera en resa till Sverige de närmaste åren, och i USA finns motsvarande 19 miljoner.
Visit Sweden anpassar nu därför sitt val av prioriterade utlandsmarknader. Detta för att få mer finansiella resurser att nå grupper av resenärer som kan tänka sig att välja Sverige i stället för andra resmål.
Överlåter marknadsföring till besöksnäringen
Under 2020 avvecklas successivt Visit Sweden:s marknadsföring i Norge och Danmark, där man har samordnat en stor mängd svenska regioner, destinationer och produktägare i samlade Sverigekampanjer. Företaget kommer nu att överlåta denna marknadsföring till besöksnäringen.”Det är ett mycket tråkigt besked att ge till våra uppskattade kollegor i Oslo och Köpenhamn. Men det är ett strategiskt val vi måste göra. Våra medarbetare i Norge och Danmark har arbetat upp dessa marknader och ökat intresset för att vilja upptäcka Sverige, och det har uppskattats enormt mycket.” Säger Ewa Lagerqvist, VD för Visit Sweden.
Visit Sweden kommer att fortsätta stötta besöksnäringen med data och insikter om norska och danska resenärer. De marknadsaktiviteter som är avtalade för 2019 och som sträcker sig in i 2020 kommer att genomföras.
”Resandet från Norge och Danmark är enormt viktigt för Sverige. Men vi tror på att besöksnäringen själva har stor egen kraft och kunskap att marknadsföra sina olika destinationer och upplevelser direkt i de länderna. Vi kommer stötta dem att ta över ansvaret under 2020.” Fortsätter Ewa Lagerqvist.
En snabb utveckling och mognad
Visit Sweden:s vägval att inte satsa på närmarknader utan locka fler av de miljontals Sverigeintresserade i främst Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Indien har baserats på att besöksnäringen i Sverige och internationellt har utvecklats snabbt de senaste åren. Idag finns en större mognad kring kommunikation och fler möjligheter att nå resenärer direkt via digitala resetjänster.”Visit Sweden har i uppdrag att öka intäkterna till Sverige och till besöksnäringens företag på lång sikt. Med den finansiella situation vi har tror vi att vi gör mest nytta genom att skapa mer imageskapande Sverigemarknadsföring i de länder där det finns många resenärer som är nyfikna på landet. Den kan sedan leda vidare till mer detaljerad information och bokning hos andra i besöksnäringen.” Fortsätter Ewa Lagerqvist.
Grannländerna känner redan till Sverige
Norge och Danmark är Sveriges största respektive tredje största utlandsmarknader. Visit Sweden beräknar att resandet från närmarknaderna kommer att hålla i sig de närmaste åren. Resenärer från grannländerna känner redan till Sverige väl och har större behov av detaljerad information än andra utlandsmarknader.
”Ur hållbarhetsperspektiv är det viktigt att turismen från närmarknaderna fortsätter att utvecklas. Men just nu har inte Visit Sweden resurser att samordna en nationell marknadsföring där. Vi kommer att jobba för långsiktig tillväxt för Sverige genom om att på utvalda marknader fånga upp de stora grupper av resenärer som vi vet kommer att fortsätta resa framöver, och som är nyfikna på Sverige som ett hållbart och jämställt land. Det är en investering som inga andra aktörer gör. Där vi i vår roll som nationell turistorganisation kan göra stor nytta.” Avslutar Ewa Lagerqvist.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
-
Gästbloggare
-