-
Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar
Visit Sweden anpassar nu sina marknadsprioriteringar för att nå fler turister som är intresserade av Sverige. Med start från 2020 ska bolaget lägga större kraft på marknadsföring i länder med stor tillväxtpotential och där de statliga investeringarna gör störst nytta för hela Sverige. Därför inleder företaget nu fackliga förhandlingar för att under 2020 avveckla verksamheten i Norge och Danmark.
Anpassar val av prioriterade utlandsmarknader
I flera länder finns stora volymer av resenärer som gärna vill resa till Sverige enligt Visit Sweden:s målgruppsanalyser. Enbart i Tyskland beräknas 25 miljoner människor planera en resa till Sverige de närmaste åren, och i USA finns motsvarande 19 miljoner.
Visit Sweden anpassar nu därför sitt val av prioriterade utlandsmarknader. Detta för att få mer finansiella resurser att nå grupper av resenärer som kan tänka sig att välja Sverige i stället för andra resmål.
Överlåter marknadsföring till besöksnäringen
Under 2020 avvecklas successivt Visit Sweden:s marknadsföring i Norge och Danmark, där man har samordnat en stor mängd svenska regioner, destinationer och produktägare i samlade Sverigekampanjer. Företaget kommer nu att överlåta denna marknadsföring till besöksnäringen.”Det är ett mycket tråkigt besked att ge till våra uppskattade kollegor i Oslo och Köpenhamn. Men det är ett strategiskt val vi måste göra. Våra medarbetare i Norge och Danmark har arbetat upp dessa marknader och ökat intresset för att vilja upptäcka Sverige, och det har uppskattats enormt mycket.” Säger Ewa Lagerqvist, VD för Visit Sweden.
Visit Sweden kommer att fortsätta stötta besöksnäringen med data och insikter om norska och danska resenärer. De marknadsaktiviteter som är avtalade för 2019 och som sträcker sig in i 2020 kommer att genomföras.
”Resandet från Norge och Danmark är enormt viktigt för Sverige. Men vi tror på att besöksnäringen själva har stor egen kraft och kunskap att marknadsföra sina olika destinationer och upplevelser direkt i de länderna. Vi kommer stötta dem att ta över ansvaret under 2020.” Fortsätter Ewa Lagerqvist.
En snabb utveckling och mognad
Visit Sweden:s vägval att inte satsa på närmarknader utan locka fler av de miljontals Sverigeintresserade i främst Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Indien har baserats på att besöksnäringen i Sverige och internationellt har utvecklats snabbt de senaste åren. Idag finns en större mognad kring kommunikation och fler möjligheter att nå resenärer direkt via digitala resetjänster.”Visit Sweden har i uppdrag att öka intäkterna till Sverige och till besöksnäringens företag på lång sikt. Med den finansiella situation vi har tror vi att vi gör mest nytta genom att skapa mer imageskapande Sverigemarknadsföring i de länder där det finns många resenärer som är nyfikna på landet. Den kan sedan leda vidare till mer detaljerad information och bokning hos andra i besöksnäringen.” Fortsätter Ewa Lagerqvist.
Grannländerna känner redan till Sverige
Norge och Danmark är Sveriges största respektive tredje största utlandsmarknader. Visit Sweden beräknar att resandet från närmarknaderna kommer att hålla i sig de närmaste åren. Resenärer från grannländerna känner redan till Sverige väl och har större behov av detaljerad information än andra utlandsmarknader.
”Ur hållbarhetsperspektiv är det viktigt att turismen från närmarknaderna fortsätter att utvecklas. Men just nu har inte Visit Sweden resurser att samordna en nationell marknadsföring där. Vi kommer att jobba för långsiktig tillväxt för Sverige genom om att på utvalda marknader fånga upp de stora grupper av resenärer som vi vet kommer att fortsätta resa framöver, och som är nyfikna på Sverige som ett hållbart och jämställt land. Det är en investering som inga andra aktörer gör. Där vi i vår roll som nationell turistorganisation kan göra stor nytta.” Avslutar Ewa Lagerqvist.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-