-
Visit Trelleborg prisas i hållbarhet vid Scandinavian Outdoor Awards 2024
Visit Trelleborgs fokus på turismens roll inom hållbar samhällsutveckling har i dagarna premierats med åtråvärda Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”. Priset delades ut på den årliga ITB-mässan i Berlin och är en bekräftelse på bolagets engagemang för att utveckla nya sätt att arbeta med hållbar plats- och produktutveckling.
”Det här priset är en stor guldstjärna för oss på Visit Trelleborg.” Säger bolagets VD, Maarja Edman. ”Det visar att vi har träffat helt rätt i vår strävan att se turism som ett verktyg för det lokala samhällets utveckling. Vilket i sin tur kommer oss lokalinvånare till gagn.”
Belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor
Visit Trelleborg fick priset för den lokala turismstrategin, som tar utgångspunkt i FN:s globala mål, och för sin medverkan i hållbarhetsprojektet ”Spela Roll”, som drivs i samarbete med Visit Skåne, lokala företag och Kontiki Reisen. Priset belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor inom tre områden:
◆ Att främja hållbar samhällsutveckling.
◆ Att uppfattas som en attraktiv destination året runt.
◆ Att stärka det lokala samarbetet.Visit Trelleborg är stolta över att dela detta pris med alla samarbetspartners. De ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Trelleborg vid Skånes sydkust ännu mer attraktivt för både besökare och invånare.
En mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism
Den lokala turismstrategin, tillsammans med projektet ”Spela Roll”, är en kraftfull drivkraft för att skapa nya attraktiva reseanledningar även utanför den traditionella högsäsongen. Denna satsning främjar ekonomin för de lokala företagen genom att bidra till en jämnare kundtillströmning året runt. Vilket även möjliggör mer stadiga anställningsformer inom turistnäringen.
Dessutom uppmuntras besökarna att ta ett personligt ansvar för de platser de besöker. I hopp om att de ska behandla dem med omsorg. ”Spela Roll” tar ett helhetsgrepp om hållbarhet, vilket leder till en mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism.
”Nyckeln till framgången i detta arbete har varit ett nyfiket engagemang både från Visit Trelleborg, vår regionala partner Visit Skåne och det lokala näringslivet som har tillåtit oss att tänka utanför boxen. Nomineringen gjorde oss redan väldigt glada, men att till och med vinna hjälper oss att brett nå ut till nya samarbetspartners som våra lokala partnerföretag kan dra nytta av och göra affärer med.” Konstaterar Maarja Edman.
Lokala företag som har medverkat i projektet Spela Roll:
Hällåkra vingård
Hönsinge Hantwerksbryggeri
PalmTree hotel + The Peackock
Red Sails restaurant
Smygehuk Lighthouse
Systrar & Bönor
Trelleborgen
Trelleborgs museum
Fotevikens vikingamuseum + Smokey Barbecue & BarJuryns motivering lyder:
Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”– Visit Trelleborg
”This sustainable and complex concept convinces the jury as it plays an essential pioneering role. Visit Trelleborg involves local stakeholders and motivates them to work towards a better future. They set a good example and show how a destination can develop sustainably together with all stakeholders.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
-
Gästbloggare
-