-
Visit Trelleborg prisas i hållbarhet vid Scandinavian Outdoor Awards 2024
Visit Trelleborgs fokus på turismens roll inom hållbar samhällsutveckling har i dagarna premierats med åtråvärda Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”. Priset delades ut på den årliga ITB-mässan i Berlin och är en bekräftelse på bolagets engagemang för att utveckla nya sätt att arbeta med hållbar plats- och produktutveckling.
”Det här priset är en stor guldstjärna för oss på Visit Trelleborg.” Säger bolagets VD, Maarja Edman. ”Det visar att vi har träffat helt rätt i vår strävan att se turism som ett verktyg för det lokala samhällets utveckling. Vilket i sin tur kommer oss lokalinvånare till gagn.”
Belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor
Visit Trelleborg fick priset för den lokala turismstrategin, som tar utgångspunkt i FN:s globala mål, och för sin medverkan i hållbarhetsprojektet ”Spela Roll”, som drivs i samarbete med Visit Skåne, lokala företag och Kontiki Reisen. Priset belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor inom tre områden:
◆ Att främja hållbar samhällsutveckling.
◆ Att uppfattas som en attraktiv destination året runt.
◆ Att stärka det lokala samarbetet.Visit Trelleborg är stolta över att dela detta pris med alla samarbetspartners. De ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Trelleborg vid Skånes sydkust ännu mer attraktivt för både besökare och invånare.
En mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism
Den lokala turismstrategin, tillsammans med projektet ”Spela Roll”, är en kraftfull drivkraft för att skapa nya attraktiva reseanledningar även utanför den traditionella högsäsongen. Denna satsning främjar ekonomin för de lokala företagen genom att bidra till en jämnare kundtillströmning året runt. Vilket även möjliggör mer stadiga anställningsformer inom turistnäringen.
Dessutom uppmuntras besökarna att ta ett personligt ansvar för de platser de besöker. I hopp om att de ska behandla dem med omsorg. ”Spela Roll” tar ett helhetsgrepp om hållbarhet, vilket leder till en mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism.
”Nyckeln till framgången i detta arbete har varit ett nyfiket engagemang både från Visit Trelleborg, vår regionala partner Visit Skåne och det lokala näringslivet som har tillåtit oss att tänka utanför boxen. Nomineringen gjorde oss redan väldigt glada, men att till och med vinna hjälper oss att brett nå ut till nya samarbetspartners som våra lokala partnerföretag kan dra nytta av och göra affärer med.” Konstaterar Maarja Edman.
Lokala företag som har medverkat i projektet Spela Roll:
Hällåkra vingård
Hönsinge Hantwerksbryggeri
PalmTree hotel + The Peackock
Red Sails restaurant
Smygehuk Lighthouse
Systrar & Bönor
Trelleborgen
Trelleborgs museum
Fotevikens vikingamuseum + Smokey Barbecue & BarJuryns motivering lyder:
Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”– Visit Trelleborg
”This sustainable and complex concept convinces the jury as it plays an essential pioneering role. Visit Trelleborg involves local stakeholders and motivates them to work towards a better future. They set a good example and show how a destination can develop sustainably together with all stakeholders.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-