-
Vy Tåg vann Värmlandstrafiks upphandling
Upphandlingen av den regionala tågtrafiken i Värmland är nu klar. Vid gårdagens möte i Region Värmlands kollektivtrafiknämnd beslutades att Vy Tågs anbud är det mest attraktiva.
”Vi har trafikerat Värmland sedan 2009, och är både glada och tacksamma över det fortsatta förtroendet.” Säger Vy Tågs VD, Dag Lokrantz. ”Avtalet är ett viktigt led i bolagets strategi att behålla trafik och växa på den svenska marknaden, och Värmland ligger oss varmt om hjärtat.”
Stabil trafik med nöjda kunder
Det nya avtalet omfattar nio år, från december 2020 och till december 2029. Avtalet gäller för regional tågtrafik på Fryksdalsbanan (Torsby-Karlstad) och Värmlandsbanan (Charlottenberg-Kristinehamn). Det finns möjlighet för beställaren att ensidigt förlänga avtalet i ett år till och med tidtabellskiftet i december 2030.
Vy Tåg har genom åren haft en stabil trafik med mycket nöjda kunder och medarbetare. Tågbolaget i Karlstad har i dagsläget 76 personer anställda.
”Vi står inför en period av stora infrastrukturförändringar och förbättringar bland annat på Värmlandsbanan. Det känns nu bra att kunna tilldela tågtrafiken med ett antal förbättringar som också kan påverka våra resenärer positivt.” Säger Per Sidetun, trafikchef tåg i Region Värmland.
- Text: Vy Tåg
- Foto: Vy Tåg
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-