-
Ny destination presenteras
Med ett nytt destinationsbolag och en ny sajt hoppas man att fler turister kommer att upptäcka området i och kring Sveg.
Niklas Ohlson, destinationschef, öppnar tillsammans med sina medarbetare Kajsa Malm, projektkoordinator och Fredrik Larsson, webbutvecklare och grafisk formgivare, kontoret för det nya destinationsbolaget. Kontoret öppnar på Kyrkogatan 8 i Sveg.
Niklas är en hemvändare som lämnat Stadiums marknadsavdelning och evenemang som Vasaloppet och Vätternrundan för att vara med och skapa evenemang som ska öka besöksantalet i Sveg.
”- Det känns så fruktansvärt roligt att vara tillbaka i Sveg och det finns så mycket potential och idéer som bubblar och människor som kontaktat oss och vill dra igång stora som små evenemang. Det märks tydligt att det är många som brinner för Svegsbygden och det känns så kul att vi nu har en plattform där vi kan få bygden att växa. Vi kände att det var viktigt att samla allt som händer på en och samma plats, att göra det enkelt för alla som bor i Sveg att ta del av det bygden har att erbjuda samt visa förbipasserande att det finns gott om anledningar att stanna här”, säger Niklas.
Samtidigt som kontoret öppnas lanserar man sajten www.visitsveg.com. Sajten skall vara som en lättnavigerad kalender som hela tiden uppdateras med nya evenemang. Den skall också ha information om bygden, naturen och idrotten i Sveg. Där kommer det att berättas om bygdens olika pärlor, rika fiskevatten, skidstadion med egna spår för skate, klassiskt, rullskidor och hundar samt hur det kom sig att 50-talsrocken kom till Sveg för att stanna.
Sajten och destinationsbolaget blir startskottet på en spännande resa för Sveg som destination. En destination som redan i grunden har mycket att erbjuda. Det som gäller för destinationsbolaget är att lyfta det som händer samt den potential som finns för att skapa fler evenemang i Sveg med omnejd. De har redan flera projekt på gång men de vill så klart att det ska hända ännu mer och de hoppas kunna inspirera svegare till att våga växla ut den där idéen eller drömmen de haft men inte riktigt tagit tag i. Det är i dagsläget många som inte ens vet var Sveg ligger och det har tidigare varit lite knepigt att hitta information om varför man ska besöka Sveg, något de hoppas kunna hjälpa till att förändra.
Personalen på Destination Sveg vill vara en uppsamlare och spridare av allt som händer i Sveg. Det finns många bra initiativ och krafter men har saknats ett forum där det kan förmedlas på ett enkelt och bra sätt.
”- Nu när vi drar igång verksamheten på riktigt ser vi fram emot att få forma det forumet tillsammans med människorna, föreningarna och företagen runt om i Svegsbygden, avslutar Niklas.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alexandra Edvinsson
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-