-
Ny destination presenteras
Med ett nytt destinationsbolag och en ny sajt hoppas man att fler turister kommer att upptäcka området i och kring Sveg.
Niklas Ohlson, destinationschef, öppnar tillsammans med sina medarbetare Kajsa Malm, projektkoordinator och Fredrik Larsson, webbutvecklare och grafisk formgivare, kontoret för det nya destinationsbolaget. Kontoret öppnar på Kyrkogatan 8 i Sveg.
Niklas är en hemvändare som lämnat Stadiums marknadsavdelning och evenemang som Vasaloppet och Vätternrundan för att vara med och skapa evenemang som ska öka besöksantalet i Sveg.
”- Det känns så fruktansvärt roligt att vara tillbaka i Sveg och det finns så mycket potential och idéer som bubblar och människor som kontaktat oss och vill dra igång stora som små evenemang. Det märks tydligt att det är många som brinner för Svegsbygden och det känns så kul att vi nu har en plattform där vi kan få bygden att växa. Vi kände att det var viktigt att samla allt som händer på en och samma plats, att göra det enkelt för alla som bor i Sveg att ta del av det bygden har att erbjuda samt visa förbipasserande att det finns gott om anledningar att stanna här”, säger Niklas.
Samtidigt som kontoret öppnas lanserar man sajten www.visitsveg.com. Sajten skall vara som en lättnavigerad kalender som hela tiden uppdateras med nya evenemang. Den skall också ha information om bygden, naturen och idrotten i Sveg. Där kommer det att berättas om bygdens olika pärlor, rika fiskevatten, skidstadion med egna spår för skate, klassiskt, rullskidor och hundar samt hur det kom sig att 50-talsrocken kom till Sveg för att stanna.
Sajten och destinationsbolaget blir startskottet på en spännande resa för Sveg som destination. En destination som redan i grunden har mycket att erbjuda. Det som gäller för destinationsbolaget är att lyfta det som händer samt den potential som finns för att skapa fler evenemang i Sveg med omnejd. De har redan flera projekt på gång men de vill så klart att det ska hända ännu mer och de hoppas kunna inspirera svegare till att våga växla ut den där idéen eller drömmen de haft men inte riktigt tagit tag i. Det är i dagsläget många som inte ens vet var Sveg ligger och det har tidigare varit lite knepigt att hitta information om varför man ska besöka Sveg, något de hoppas kunna hjälpa till att förändra.
Personalen på Destination Sveg vill vara en uppsamlare och spridare av allt som händer i Sveg. Det finns många bra initiativ och krafter men har saknats ett forum där det kan förmedlas på ett enkelt och bra sätt.
”- Nu när vi drar igång verksamheten på riktigt ser vi fram emot att få forma det forumet tillsammans med människorna, föreningarna och företagen runt om i Svegsbygden, avslutar Niklas.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alexandra Edvinsson
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-