-
Charlotte Skott
Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen och Scandinavian Mountains AB
Vem är du och vad gör du om dagarna?
Jag heter Charlotte Skott och jag arbetar som VD för Destination Sälenfjällen och för Scandinavian Mountains.Vad är Scandinavian Mountains?
Scandinavian Mountains är ett samarbete mellan 2 länder, 4 kommuner och 435 privata bolag, och i volym redan idag en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal.Området har idag 6,4 miljoner gästnätter, 100. 000 bäddar och 3,3 miljoner skiddagar varje år. Vi har vår största gästvolym vintertid, men sommaren och barmarkssäsongen har ökat stort de senaste åren. Vi arbetar för en året-runt destination, med de positiva tillväxteffekter det ger.
Världsdestinationen håller på att växa genom att vi skapar bättre tillgänglighet, bland annat genom en ny flygplats. Syftet är att området skall bli en tillväxtmotor i regionen, få fler gäster och en ökad näringsverksamhet. Den stora tillväxten ser vi både i det nationella men också internationella gästantalet.
All utveckling av infrastruktur och tillgänglighet är en förutsättning för att besöksnäringen ska kunna utvecklas.Och vad är din roll i det hela?
Min roll är att koordinera arbetet, med de två länderna, fyra kommunerna och de 435 privata bolag som skall samarbeta för att skapa tillväxt och generera en bra miljö att bo, leva, besöka och verka i. Där är arbetstillfällen på landsbygd en stor del av vårt mål och en hållbar utveckling av besöksnäringen.Besöksnäringen är en näring som dessa fyra kommuner identifierat som en av de viktigaste basnäringarna i respektive kommun.
Hur gör man för att så många aktörer skall arbeta mot samma mål?
Dialog och att lyssna på varandra är två av de viktigaste parametrarna, och att också ha en gemensam målbild så vi hela tiden vet vart vi är på väg. Att ha tydlighet i risk- och ansvarsfördelning och i vem som gör vad. Samtidigt ska alla göra det som de är bäst på, och därigenom ha respekt för allas kompetenser och förutsättningar både i det offentliga och privata.
Att helt enkelt prata med varandra, istället för om varandra, är en av våra viktigaste framgångsfaktorer.Hur gör man egentligen för att planera och bygga en ny flygplats kopplat till ett handelsområde?
Vi har knutit upp bra kompetenser till oss som har lång och gedigen erfarenhet från flygmarknaden och även handelsutveckling, som är en del av projektet. Vi har letat efter något liknande projekt som Scandinavian Mountains men inte hittat något. Visst har det byggts nya flygplatser i världen och deras erfarenhet tar vi självklart del av men det har inte gjorts med flera länder och så många aktörer inblandade i projekten. Dessutom är detta unikt då besöksnäringen är motorn.Vad händer i Scandinavian Mountains just nu?
Det första spadtaget planeras under hösten 2016. Just nu pågår projektering och planering av både flygplats och handelsområdet.
Handelsområdet kommer att vara en traditionell handelsyta med en mix av nytta och nöje. Utbudet anpassas för boende, turister och gränshandel. Arbetet med att marknadsföra och planera flyglinjer pågår, och responsen är mycket positiv från både flygbolag och turoperatörer.- Text: Maria Lindqvist
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-