-
Sverige har fått en ny vinterdestination
Sverige har fått en ny vinterdestination – Ulricehamn.
I helgen, 21-22 januari 2017, är det dags för den första världscuptävlingen i längdskidåkning i Ulricehamn.
Med denna storsatsning vill man locka fler till Västsverige på vintern och om man tittar på antal sålda förköpsbiljetter, 45.000 stycken, verkar det bli en succé.
– Fantastiskt roligt med ett så stort intresse! Som världscupvärd får vi en unik möjlighet att profilera oss som en nära vinterdestination dit barnfamiljer och motionärer/Vasaloppsåkare kan åka över dagen eller över en helg, oavsett om man bor i Göteborgsregionen eller längre bort, säger Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn.
Hela världen kan se Ulricehamn
Det är på skidanläggningen Lassalyckan som tävlingarna genomförs och där får staden chansen att visa upp sig då de direktsänds både i svensk och internationell TV.Kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn”
Bakom kampanjen som skall locka skidturister till staden står Näringsliv Ulricehamn AB (Nuab), Ulricehamn Ski Center och Turistrådet Västsverige.Målgruppen är barnfamiljer och motionärer i främst Göteborg- och Malmöregionen.
Kommunikationen sker främst med filmer, via digitala och sociala medier samt genom ett specialutskick via e-post till anmälda Vasaloppsåkare.
”- Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning”, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige.
Anläggningen Lassalyckan
Ulricehamn har gjort en rejäl satsning på skidanläggningen Lassalyckan de senaste åren. Förutom världscuparrangemanget blev Lassalyckan också som första anläggning i södra Sverige klassad som Vasaloppscenter av Vasaloppsorganisationen – en kvalitetssäkring av träningsmöjligheterna, boendet och kompetensen kring teknik och kost.”- Att Ulricehamn hamnar i fokus på det här viset är inte bara bra för oss som vinterdestination. Vi hoppas att alla som kommer hit i helgen också ska upptäcka staden i stort. Gillar man skidåkning kanske man också ägnar sig åt vandring eller cykling och ser vilka goda förutsättningar här finns även för dessa aktiviteter”, säger Helena Haglund, tf turistchef i Ulricehamn.
Källa: Turistrådet VästsverigeLäs också artikeln:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Rolf Zetterberg
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-