-
Helena Görtz
Turismutvecklare, Lunds Turistbyrå
Hur arbetar ni i Lund med destinationsutveckling?
Vi har valt att skapa projektet Visit Lund, som ägs av Lunds Näringsliv och Turism.Alla aktörer inom besöksnäringen är välkomna att bli partners. Syftet är att tillsammans arbeta för en övergripande målsättning och att skapa samverkan mellan olika aktörer inom besöksnäringen och mötesindustrin i Lund. Vi vill naturligtvis också att samarbetet leder till ökad kännedom om Lunds utbud och därmed ökat antal turister och kongressdeltagare.
Under 2017 kommer vi bland annat att satsa på utbildning för besöksnäringen på temat digital synlighet och exportmognad. Vi har aktivt arbetat för att vara transparenta med våra partners under de tre år som projektet har varit igång. Samtidigt har vi har testat olika arbetssätt, både för att kunna involvera så många som möjligt men även för att få en bra framdrift.
Vilka arbetar med projektet?
Tillsammans med sju representanter från våra partners, så sitter jag och en person från Lund Convention Bureau i en visionsgrupp som fungerar ungefär som en styrelse. Min kollega från Lund Convention Bureau och jag administrerar projektet, parallellt med övriga arbetsuppgifter. Beroende på hur mycket respektive uppgift eller kampanj kräver tar vi hjälp av övriga kollegor. Det finns också en grupp som arbetar extra med att utveckla mötesindustrin som leds av Lund Convention Bureau med partners.Under tidigare år har vi även tagit hjälp av externa konsulter för vissa projekt. Det har då framförallt handlat om att hjälpa oss sätta digitala mål och utveckla våra digitala kanaler.
Har det varit svårt att finansiera arbetet med destinationsutveckling?
Alla företag som vill delta i projektet får gå in med en summa baserat på deras verksamhetsstorlek. Lunds kommun skjuter in en större summa också, då det är relativt låga belopp som besöksnäringen går in med. Vi har känt att det är bättre att vi skapar en positiv vi-känsla och får med så många som möjligt. Totalt har vi en årsbudget på cirka 500.000-600.000 kronor.Vad har projektet hittills betytt för företagen i besöksnäringen?
Vi känner att projektet har gett oss en större enighet i kommunen. Alla i besöksnäringen har lärt känna varandra bättre och ser inte varandra enbart som konkurrenter, utan har blivit bättre på att samarbeta och dela med sig av sin kunskap. Det har också fått alla att lyfta blicken från sin egen verksamhet och jobba i ett lite större perspektiv.Vad har projektet betytt för Lunds kommun?
För oss i kommunen har projektet blivit en viktig kanal, där vi kan förmedla den utveckling som just nu sker i svensk besöksnäring. Vi kan på ett bättre sätt stödja vår lokala näring för att nå de nationella målen.Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Lund
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-