-
Besöksnäringen allt viktigare för Skåne
Skånes besöksnäring är under stor tillväxt. Tillväxten presenterades häromveckan i en årsrapport från Business Region Skåne*.
Samarbete – nyckeln
Under 2016 har man lyckats locka både investeringar, filmproduktioner, fler besökare och evenemang till Skåne.Detta mycket tack vare att dotterbolagen, Event in Skåne, Film i Skåne, Invest in Skåne och Tourism in Skåne, har samarbetat.
”- I takt med att den internationella konkurrensen tilltar i en globaliserad värld blir Business Region Skånes roll allt mer väsentlig för Skånes tillväxt. Skåne måste visa framfötterna. Vi arbetar aktivt för att säkra upp den internationella närvaron i Skåne”, säger Anders Karlsson, ordförande för Business Region Skåne.
Detta gav intäkter –
Bara en filmproduktion i Skåne omsätter 3-4 gånger de investerade medlen och ett event ger i regel tio gånger insatsen i form av turismekonomisk omsättning.och arbetstillfällen
Besöksnäringen i Skåne omfattar idag tiotusentals anställda och branschen innebär för många unga och nyanlända det allra första jobbet.Strama ekonomiska ramar
”- Organisationen har gjort ett fantastiskt arbete i år trots att man gick in i 2016 med stramare ekonomiska ramar än vad man hade räknat med. Vi hade kunnat göra ännu mer, med andra ord”, fortsätter Anders Karlsson.När man arbetar med att stärka en destination i en konkurrensutsatt omvärld krävs det ett långsiktigt arbete. Event och möten värvas till exempel 2-5 år innan genomförandet.
Inför 2017 återkommer delar av den investeringsfond som funnits sedan Business Region Skåne bildades 2008 och som ger en bättre förutsättning för värvandet av stora evenemang och långsiktigt hållbara investeringar. Utöver investeringsfonden har regionstyrelsen i samband med mycket stora värvningar dessutom beslutat om att göra garantiåtaganden för att säkerställa att eventen förläggs i Skåne.
En stor utmaning – bygga varumärke
”- Det är viktigt att använda detta varumärke när det ger mening, men det är också viktigt att komma ihåg att Skåne ska framträda tydligt i alla sammanhang”, säger Anders Karlsson.”- The Greater Copenhagen & Skåne Committee-samarbetet har stor potential för Skånes tillväxt och Business Region Skånes tydliga och sedan länge inarbetade roll som marknadsföringsorganisation har visat sig vara en framgångsfaktor för arbetet”, säger Anders Karlsson.
Samarbetet The Greater Copenhagen & Skåne Committee
”- Samarbetet inom The Greater Copenhagen & Skåne Committee ger Business Region Skåne nya affärsmöjligheter kring den internationella närvaron i Skåne”, säger Pia Jönsson Rajgård, VD Tourism in Skåne.På koncernnivå har Business Region Skåne haft i uppdrag att implementera varumärket Greater Copenhagen i Skåne.Film används i marknadsföring
Under 2016 blev Southern Sweden Film Commission (tidigare Öresund Film Commission) det nya namnet på organisationen inom Film i Skåne som marknadsför Skåne som en attraktiv inspelningsplats för film. Skånsk film spreds över biodukar världen över.Bland de många framgångsrika filmer där Film i Skåne var involverade i produktionen av märktes Yarden, dokumentären Blodssystrar och dokumentären Den unge Zlatan lite extra mycket. Även MonaLisa Story, om en till synes helt vanlig kvinna som hamnar i missbruk, rönte stora framgångar på internationella festivaler.
”- Skånsk film är starkare än någonsin och även ett ypperligt sätt att sprida bilden av Skåne över världen”, säger Ralf Ivarsson, VD på Film i Skåne.”- Vi driver just nu åtta delvis EU-finansierade projekt. Dessa ger oss extra resurser att stärka vår affär genom alltifrån extra exportfrämjande insatser till internationell marknadsföring av Skånes forskningsinfrastruktur i ett bredare perspektiv”, säger Stefan Johansson, VD för Invest in Skåne.Storytelling skall stärka varumärket
Genom strategisk storytelling i trovärdiga kanaler byggs varumärket Skåne internationellt. Kommunikationen kombineras med taktisk marknadsföring. I fokus står den svenska livsstilen med starka teman som mat och dryck samt natur och kultur.På den tyska marknaden har Tourism in Skåne samarbetat med MarcoPoloTV, som producerar och distribuerar reseprogram. En inspirerande matlagningsfilm kring Skånes smakhjältar har producerats med Tareq Taylor som programledare. Stora mediesamarbeten med bl.a. Berlingske och The Guardian.
Eurorando 2016 lockade många
Vandringsevenemanget Eurorando arrangerades i Skåne under 2016.Tusentals vandrare kom till Skåne för att vandra, besökare från såväl Kina som Storbritannien och andra länder strömmade in, och vi fick en hel del nya företagsetableringar hit.
Event in Skåne värvade och projektledde Eurorando 2016 där skånska och danska kommuner samverkade tillsammans med flera andra partners som till exempel Tourism in Skåne och Region Skåne (i form av Kultur Skåne och Regional utveckling). Under sju dagar i september vandrade över 3.000 deltagare från 24 nationer i Skåne.
”- Eurorando har positionerat Skåne som en attraktiv internationell och hållbar vandringsdestination”, säger Pehr Palm, VD Event in Skåne.Pressresor anordnades
Genom Tourism in Skånes arbete har även 120 journalister och bloggare från internationella medier besökt Skåne på pressresor under 2016.Flera nya projekt på gång
Under 2016 startade Tourism in Skåne två stora projekt. Det ena är ett projekt för hållbar produktutveckling av natur och kulturprodukter.Primärt fokus blir ledbaserad turism: mer koncentrerat på Skåneleden och cykellederna Kattegattleden och Sydostleden.
Det andra, ”Competence Academy Tourism”, ska stärka kompetensen hos företag inom besöksnäringen. Fokus ligger på innovation och tjänsteutveckling för att bygga jämställda och digitaliserade företag med internationell attraktivitet.
Utvecklingen går vidare
Sedan 2015 har Tourism in Skåne drivit processer för ambitionsdriven destinationsutveckling av Skåne som destination. 2016 blev en intensiv period för besöksnäringen i de tolv medverkande kommunerna för att utveckla hållbara koncept och produkter för utlandsmarknaderna. Omfattande kompetenshöjande insatser och ett gediget inventeringsarbete har genomförts.Event in Skåne har de senaste åren strategiskt satsat på kartläggning och värvning av mat- och dryckesevenemang, ett arbete som nu ger resultat. Årets Kock, Livsmedelsforum och en internationell vinkongress är några av de mat- och dryckesevent som kommer till Skåne de kommande åren. Generellt ser man även en trend att event och möten som vanligtvis äger rum i Stockholm nu kommer till Skåne.*Business Region Skåne är Skånes marknadskoncern med uppdraget att marknadsföra Skåne. Dess arbete genererar såväl internationellt som nationellt kapital till regionen och bidrar aktivt till att göra Skåne attraktivt i världen.
Källa: Event in Skåne AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Business Region Skåne
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
-
Gästbloggare
-