-
Kommer den nya husbilsskatten att minska turismen?
Ett nytt hot har tillkommit för den växande besöksnäringen – den nya husbilsskatten.
Hotet är regeringens nya förslag på ett nytt fordonsskattesystem. Det innebär att kostnaden för ett normalstort fordon kommer att bli upp till cirka 25.000 kronor per år, enligt tidningen Husbil & Husvagn. Men det finns tecken på att höjningen kan bli högre än så. EU har beslutat om att introducera nya mätmetoder för utsläppen av koldioxid.
”- Vilket kan innebära en katastrof för branschen”, säger Tomas Haglund, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund.
Skatten är ett led i att förbättra miljön
Regeringen kallar förslaget för ett ”bonus malus”-förslag som innebär att de som köper nya bilar med högre utsläpp ska beskattas extra hårt de tre första åren. Pengarna ska sedan gå till en bonus som betalas ut till dem som väljer miljövänligare fordon, där maxbeloppet är 45.000 kronor.
”- Personligen tror jag att vi riskerar konkurser hos de mindre handlarna om effekten av en minskad försäljning blir stor”, säger Tomas Haglund.
Antalet sålda husbilar i Sverige har ökat fem år i rad. I landet finns snart 90 000 registrerade husbilar. Intresset stegras kontinuerligt.
Samtidigt som förslaget om skatten kom så är det många kommuner /markägare som har utökat antal ställplatser för husbilar. Nu är frågan om det lönar sig eller om platserna kommer att bli tomma?
Brevet till Mikael Damberg
Husvagnsbranschens Riksförbund har skickat ett öppet brev till näringsminister Mikael Damberg. Så här står det i brevet:
Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet! Regeringens förslag på nytt fordonsskattesystem – det så kallade bonus-malus-systemet – omfattar alla personbilar klass 1 samt lätta lastbilar och bussar, alltså fordon med en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton. Dessutom omfattar förslaget – trots att Trafikverket på ett tidigt stadium ifrågasatte det – alla personbilar klass 2 (husbilar), oavsett totalvikt. Däremot omfattar det föreslagna systemet inte motorcyklar med motiveringen att de ”normalt används i mindre utsträckning än de flesta andra lätta fordon” – en beskrivning som lika väl skulle kunna gälla husbilar! Syftet med det föreslagna systemet är att motivera bilköparna att välja alternativ med så låg klimatpåverkan som möjligt. För köpare av ”normala” personbilar får systemet säkerligen den effekten, men för husbilsköparna finns i dagsläget inga alternativ. Ett par konceptbilar med olika slags hybriddrift har förvisso visats på mässor, men i dagsläget är drivlinan för dessa så tung att det inte går att tillverka en husbil med el- eller hybriddrift som uppfyller lastkraven i EU-förordning 1230/2012.
Något alternativ till diesel eller bensin som drivmedel finns i dagsläget således inte. ”Om personbil klass 2 omfattas av bonus-malus-systemet, kommer detta med stor sannolikhet att innebära en kraftig negativ försäljningsutveckling” skrev Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) i sitt remissvar. ”Detta i sin tur medför givetvis att många personer inom husbilsbranschen – gäller såväl tillverkare och importörer som återförsäljare – kommer att friställas.” Risk finns också att återförsäljare tvingas begära sig i konkurs om nyförsäljningen av husbilar sjunker drastiskt.
Även Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ser allvarligt på konsekvenserna. Beslutet kommer att påverka små och medelstora företag som säljer husbilar, och det är just små och medelstora företag som är ryggraden och står för tillväxten i Sverige. Ligger företaget på en mindre ort påverkas orten med avfolkning som konsekvens. En undersöknings som SFVF har låtit göra, visar att det har blivit 31 procent färre serviceverkstäder och 27 procent färre skadeverkstäder på 12 år i Sverige. Med färre verkstäder blir resultatet att fler konsumenter måste färdas längre för att köpa, serva och reparera sin husbil. Därmed påverkas miljön negativt. Även på andra sätt kommer miljön att påverkas negativt. Den uteblivna nybilsförsäljningen kommer att ersättas med införsel av ”nyare” begagnade husbilar som i vissa fall säkerligen har ett högre CO2-utsläpp än vad bilar av de senaste årsmodellerna har. Om konsumenterna väljer att införa begagnade husbilar i stället för att köpa fabriksnya husbilar i Sverige, kommer detta att innebära uteblivna momsintäkter i miljardklassen – något som inte på långa vägar kompenseras av de höjda skatter som under husbilens tre första levnadsår drabbar de husbilar som säljs som nya i Sverige.”
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-