-
Kommer den nya husbilsskatten att minska turismen?
Ett nytt hot har tillkommit för den växande besöksnäringen – den nya husbilsskatten.
Hotet är regeringens nya förslag på ett nytt fordonsskattesystem. Det innebär att kostnaden för ett normalstort fordon kommer att bli upp till cirka 25.000 kronor per år, enligt tidningen Husbil & Husvagn. Men det finns tecken på att höjningen kan bli högre än så. EU har beslutat om att introducera nya mätmetoder för utsläppen av koldioxid.
”- Vilket kan innebära en katastrof för branschen”, säger Tomas Haglund, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund.
Skatten är ett led i att förbättra miljön
Regeringen kallar förslaget för ett ”bonus malus”-förslag som innebär att de som köper nya bilar med högre utsläpp ska beskattas extra hårt de tre första åren. Pengarna ska sedan gå till en bonus som betalas ut till dem som väljer miljövänligare fordon, där maxbeloppet är 45.000 kronor.
”- Personligen tror jag att vi riskerar konkurser hos de mindre handlarna om effekten av en minskad försäljning blir stor”, säger Tomas Haglund.
Antalet sålda husbilar i Sverige har ökat fem år i rad. I landet finns snart 90 000 registrerade husbilar. Intresset stegras kontinuerligt.
Samtidigt som förslaget om skatten kom så är det många kommuner /markägare som har utökat antal ställplatser för husbilar. Nu är frågan om det lönar sig eller om platserna kommer att bli tomma?
Brevet till Mikael Damberg
Husvagnsbranschens Riksförbund har skickat ett öppet brev till näringsminister Mikael Damberg. Så här står det i brevet:
Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet! Regeringens förslag på nytt fordonsskattesystem – det så kallade bonus-malus-systemet – omfattar alla personbilar klass 1 samt lätta lastbilar och bussar, alltså fordon med en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton. Dessutom omfattar förslaget – trots att Trafikverket på ett tidigt stadium ifrågasatte det – alla personbilar klass 2 (husbilar), oavsett totalvikt. Däremot omfattar det föreslagna systemet inte motorcyklar med motiveringen att de ”normalt används i mindre utsträckning än de flesta andra lätta fordon” – en beskrivning som lika väl skulle kunna gälla husbilar! Syftet med det föreslagna systemet är att motivera bilköparna att välja alternativ med så låg klimatpåverkan som möjligt. För köpare av ”normala” personbilar får systemet säkerligen den effekten, men för husbilsköparna finns i dagsläget inga alternativ. Ett par konceptbilar med olika slags hybriddrift har förvisso visats på mässor, men i dagsläget är drivlinan för dessa så tung att det inte går att tillverka en husbil med el- eller hybriddrift som uppfyller lastkraven i EU-förordning 1230/2012.
Något alternativ till diesel eller bensin som drivmedel finns i dagsläget således inte. ”Om personbil klass 2 omfattas av bonus-malus-systemet, kommer detta med stor sannolikhet att innebära en kraftig negativ försäljningsutveckling” skrev Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) i sitt remissvar. ”Detta i sin tur medför givetvis att många personer inom husbilsbranschen – gäller såväl tillverkare och importörer som återförsäljare – kommer att friställas.” Risk finns också att återförsäljare tvingas begära sig i konkurs om nyförsäljningen av husbilar sjunker drastiskt.
Även Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ser allvarligt på konsekvenserna. Beslutet kommer att påverka små och medelstora företag som säljer husbilar, och det är just små och medelstora företag som är ryggraden och står för tillväxten i Sverige. Ligger företaget på en mindre ort påverkas orten med avfolkning som konsekvens. En undersöknings som SFVF har låtit göra, visar att det har blivit 31 procent färre serviceverkstäder och 27 procent färre skadeverkstäder på 12 år i Sverige. Med färre verkstäder blir resultatet att fler konsumenter måste färdas längre för att köpa, serva och reparera sin husbil. Därmed påverkas miljön negativt. Även på andra sätt kommer miljön att påverkas negativt. Den uteblivna nybilsförsäljningen kommer att ersättas med införsel av ”nyare” begagnade husbilar som i vissa fall säkerligen har ett högre CO2-utsläpp än vad bilar av de senaste årsmodellerna har. Om konsumenterna väljer att införa begagnade husbilar i stället för att köpa fabriksnya husbilar i Sverige, kommer detta att innebära uteblivna momsintäkter i miljardklassen – något som inte på långa vägar kompenseras av de höjda skatter som under husbilens tre första levnadsår drabbar de husbilar som säljs som nya i Sverige.”
- Text: Maria Lindqvist
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-