-
Fyra bohuslänska kommuner samverkar kring turismen
I Bohuslän samarbetar man nu för en ökad turism.
En gemensam upphandling av turismtjänster för kommunerna Tjörn, Stenungsund, Orust och Kungälv har gjorts. Den 31 oktober signerades avtalet av respektive kommunstyrelseordförande Kerstin Gadde (Orust), Bo Pettersson (Stenungsund), Miguel Ohdner (Kungälv) och Martin Johansen (Tjörn).
Södra Bohusläns turism AB vann upphandlingen. Uppdraget börjar den 1 januari 2018 och varar i fyra år.Målet med samverkan kring turismen är att skapa förutsättningar för att marknadsföra de gemensamma destinationerna ännu mer, locka dit fler besökare och stötta de företag i våra områden som arbetar med besöksnäring.
Avtalet i sammanfattning
Södra Bohusläns Turism AB:s uppgift blir nu att befrämja besöksnäringen inom de samverkande kommunerna Kungälv, Stenungsund, Tjörn och Orust. Det vill säga stödja utvecklingen av näringen genom att öka exportmognaden, initiera nya och utveckla befintliga reseanledningar, marknadsföra, öka regionens attraktion och verka för ett enat Bohuslän.
Det övergripande målet för verksamheten är att förverkliga visionen: Bohuslän världens mest attraktiva skärgårdsdestination.
Resultatet mäts genom antal gästnätter och årsverken inom besöksnäringen samt turistomsättningen.
Skapar fler upplevelsepaket
På ön Tjörn, en av de kommuner som är uppdragsgivare, är man nöjd över samarbetet:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tjörns kommun
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-