-
Så ska Gotland marknadsföras som kryssningsdestination
Gotland ska marknadsföras som kryssningsdestination och ett led i det arbetet är att man har byggt en kryssningskaj.
Nu har den nya kryssningskajen i Visby tagit emot sitt första kryssningsfartyg.
Det var fartyget AIDAdiva som lade till och möttes upp av tvåhundra specialinbjudna gäster.
Hållbar verksamhet
Idén bakom en ny kryssningskaj i Visby togs vidare av Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CPM). Själva byggnationen av kajen genomfördes på uppdrag av Region Gotland och driften ska CPM stå för.
Kryssningskajen kan ta emot två fartyg samtidigt. Den sträcker sig cirka 600 meter ut i havet. Terminalen är 300 kvadratmeter och där finns service för både passagerare och besättning.
Cirka 20.000 ton granitsten från Gotland finns nu i de vågbrytare som man har byggt. Kajens förankringsstag är borrade 10 meter ner i berggrunden.
Under arbetet har man arbetat mycket med hållbarhetsfrågor. Fartygen kommer att kunna tömma sitt avloppsvatten i en bassäng under jorden varifrån det pumpas vidare till reningsverket.
Vill utveckla Gotland som kryssningsdestination
Marknadsföringen har hanterats av Region Gotland och CPM tillsammans med Gotland Cruise Network.
”- CMP har lång och bra erfarenhet av att utveckla kryssningshamnar och att marknadsföra destinationer. Det är en milstolpe att vi nu också kan erbjuda våra kunder Visby som kryssningsdestination. Det gör kryssningsrutterna i Östersjön än mer attraktiva. Det är en stor dag i dag och vi gläds åt att få lov att vara med att utveckla Gotland som kryssningsdestination”, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO för Copenhagen Malmö Port AB.
”- Vi vill tillsammans med CMP och Gotland Cruise Network skapa förutsättningar för att besökarna ska få unika och positiva upplevelser av att kryssa till Gotland och att näringslivet över hela Gotland ser affärsmöjligheter med vår satsning och vårt samarbete med CMP”, säger Peter Lindvall, Regiondirektör Region Gotland.
Hur mycket kommer passagerarna att ge i turistintäkter?
Totalt kommer 90 fartyg med cirka 90.000 passagerare besöka Gotland under sommarsäsongen 2018. Om några år räknar man att ta emot 150.000 personer. Turismnytt kommer att bevaka hur mycket kryssningsresenärerna kommer att spendera under anlöpen…
Vill du läsa artiklar inom hållbarhet? Klicka här!
Källa: Region Gotland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Region Gotland
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-