-
Så ska Gotland marknadsföras som kryssningsdestination
Gotland ska marknadsföras som kryssningsdestination och ett led i det arbetet är att man har byggt en kryssningskaj.
Nu har den nya kryssningskajen i Visby tagit emot sitt första kryssningsfartyg.
Kryssningsfartyget AIDAdiva anlände Visby hamn
Foto: Region GotlandDet var fartyget AIDAdiva som lade till och möttes upp av tvåhundra specialinbjudna gäster.
Hållbar verksamhet
Idén bakom en ny kryssningskaj i Visby togs vidare av Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CPM). Själva byggnationen av kajen genomfördes på uppdrag av Region Gotland och driften ska CPM stå för.
Kryssningskajen kan ta emot två fartyg samtidigt. Den sträcker sig cirka 600 meter ut i havet. Terminalen är 300 kvadratmeter och där finns service för både passagerare och besättning.
Cirka 20.000 ton granitsten från Gotland finns nu i de vågbrytare som man har byggt. Kajens förankringsstag är borrade 10 meter ner i berggrunden.
Under arbetet har man arbetat mycket med hållbarhetsfrågor. Fartygen kommer att kunna tömma sitt avloppsvatten i en bassäng under jorden varifrån det pumpas vidare till reningsverket.
Vill utveckla Gotland som kryssningsdestination
Marknadsföringen har hanterats av Region Gotland och CPM tillsammans med Gotland Cruise Network.
”- CMP har lång och bra erfarenhet av att utveckla kryssningshamnar och att marknadsföra destinationer. Det är en milstolpe att vi nu också kan erbjuda våra kunder Visby som kryssningsdestination. Det gör kryssningsrutterna i Östersjön än mer attraktiva. Det är en stor dag i dag och vi gläds åt att få lov att vara med att utveckla Gotland som kryssningsdestination”, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO för Copenhagen Malmö Port AB.
”- Vi vill tillsammans med CMP och Gotland Cruise Network skapa förutsättningar för att besökarna ska få unika och positiva upplevelser av att kryssa till Gotland och att näringslivet över hela Gotland ser affärsmöjligheter med vår satsning och vårt samarbete med CMP”, säger Peter Lindvall, Regiondirektör Region Gotland.
Hur mycket kommer passagerarna att ge i turistintäkter?
Totalt kommer 90 fartyg med cirka 90.000 passagerare besöka Gotland under sommarsäsongen 2018. Om några år räknar man att ta emot 150.000 personer. Turismnytt kommer att bevaka hur mycket kryssningsresenärerna kommer att spendera under anlöpen…
Vill du läsa artiklar inom hållbarhet? Klicka här!
Källa: Region Gotland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Region Gotland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-