-
Svenskt brandflyg skapar förutsättningar för regionala flygplatser
Den torra sommaren i Sverige har gjort att flera skogsbränder har brutit ut i landet. Brandfaran är hög och detta har gjort att frågan om att skapa ett svenskt brandflyg återigen har lyfts rapporterar Flygtorget.
I dagens läge har Sverige behövt hyra in resurser från Europa för att kunna bekämpa de stora bränderna. Det största problemet med det är ju såklart att det tar tid för flygplanen och personalen att komma hit och det kan förvärra situationen.
Flygplatserna är ifrågasatta
Flygspaning från mindre flygplatser i landet upptäcker de flesta bränder. Men många av flygplatserna är ifrågasatta och det finns krav på att de ska läggas ner, främst av kostnadsskäl. Ett svenskt brandflyg är en utveckling som skulle kunna ge de regionala flygplatserna en förutsättning att överleva.
”Det är lätt att ta de mindre flygplatserna för givna. Men får den ihållande kritiken genomslag kan det skapa stora hål i den infrastruktur som flygplatserna representerar. Det kommer i så fall bland annat att påverka möjligheterna att bygga upp ett trovärdigt brandflygsförsvar.” Säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser i en intervju med Flygtorget.
Tillför viktig samhällsnytta
Företaget Saab lanserar planer på att Sverige ska bygga upp ett eget brandflyg. Till exempel vattenbombare kan komma att byggas. Men oavsett vad för flygplan Sverige behöver, har de mindre flygplatserna en roll i utvecklingen. Trots kritiken är det flyg från regionala flygplatser som upptäcker flest bränder i landet och nästan uteslutande får stå som utgångspunkt för brandbekämpningen.
”Faktum är att bara under maj månad genomfördes 836 brandflygningar på sammanlagt 1 744 flygtimmar från de regionala flygplatserna. De flygningarna upptäckte 57 bränder som kunde stoppas i tid och det alltså bara under en månad.” Fortsätter Peter Larsson.
Det är inte hållbart att mindre flygplatser som har en viktig roll i brandflyget i Sverige skall få sin existens ifrågasatt. Det är en stor samhällsnytta flygplatserna och flyget gör för att rädda liv och miljö. Även försvarsmakten och totalförsvaret räknar in flygplatserna i sin framtidsplanering vilket måste tas med när man planerar för de regionala flygplatsernas framtid.
- Text: Isa Mörk
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
3 svar till “Svenskt brandflyg skapar förutsättningar för regionala flygplatser”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-
Sverige behöver INTE hyra in utländska resurser. Många helikopterbolag har utbildning och utrustning för skogsbrandsläckning. Dessutom till bara tiondelen av kostnaden för italienskt och militärt flyg. Tyvärr och av outgrundlig anledning utnyttjas civila helikoptrar till liten del.
Intressant synpunkt! Beror det på att berörda myndigheter inte har kunskap om detta eller finns det andra skäl till val man gör? Är det någon som har svaret på den frågan får ni gärna kontakta redaktionen eller svara här.
Helikoptrar och skvättar med ett ton vatten räcker tyvärr inte, och är svindyrt, man måste vräka på med stora vattenmängder för att slå ner elden snabbt och initialt, kväva den med att vattenmängds tyngden trycker undan syret sen kyler.
Ja nån regional flygplats att operera ifrån och Jet plan som tar sig snabbt ut till hela Sverige med grannländer och över EU, ha satellit och flyg areal övervakning 24/7.
SAS MD87 köptes av Amerikanskt brandflyg och byggdes om, de har även DC 10 och B747 tankers etc.
Försvaret sålde vertolerna som kunde ta en fem ton, vilka var relativt effektiva.
Skogsbränder är och bli vår tids gissel, har börjat nu på södra halvklotet i Nya Zealand.
Global warming är ju inte direkt en nyhet och den accelererar hela tiden.
Skogen har tjänat Sverige och Svenskarna i en tusen år, ska den inte skyddas?
Den är det nu och i framtiden och viktigare än några stulna riksregalier.
Västmanland branden och den sommaren 2018 kostade minst 10 miljarder med allt, enorma värden gick upp i rök, ett brandflyg kostar max 50 miljoner per år med allt, stand by 24/7 365 dagar, samtidigt inrätta en nationell brand insats styrka med befogenhet och specialkompetens som opererar detta.