-
Svenskt brandflyg skapar förutsättningar för regionala flygplatser
Den torra sommaren i Sverige har gjort att flera skogsbränder har brutit ut i landet. Brandfaran är hög och detta har gjort att frågan om att skapa ett svenskt brandflyg återigen har lyfts rapporterar Flygtorget.
I dagens läge har Sverige behövt hyra in resurser från Europa för att kunna bekämpa de stora bränderna. Det största problemet med det är ju såklart att det tar tid för flygplanen och personalen att komma hit och det kan förvärra situationen.
Flygplatserna är ifrågasatta
Flygspaning från mindre flygplatser i landet upptäcker de flesta bränder. Men många av flygplatserna är ifrågasatta och det finns krav på att de ska läggas ner, främst av kostnadsskäl. Ett svenskt brandflyg är en utveckling som skulle kunna ge de regionala flygplatserna en förutsättning att överleva.
”Det är lätt att ta de mindre flygplatserna för givna. Men får den ihållande kritiken genomslag kan det skapa stora hål i den infrastruktur som flygplatserna representerar. Det kommer i så fall bland annat att påverka möjligheterna att bygga upp ett trovärdigt brandflygsförsvar.” Säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser i en intervju med Flygtorget.
Tillför viktig samhällsnytta
Företaget Saab lanserar planer på att Sverige ska bygga upp ett eget brandflyg. Till exempel vattenbombare kan komma att byggas. Men oavsett vad för flygplan Sverige behöver, har de mindre flygplatserna en roll i utvecklingen. Trots kritiken är det flyg från regionala flygplatser som upptäcker flest bränder i landet och nästan uteslutande får stå som utgångspunkt för brandbekämpningen.
”Faktum är att bara under maj månad genomfördes 836 brandflygningar på sammanlagt 1 744 flygtimmar från de regionala flygplatserna. De flygningarna upptäckte 57 bränder som kunde stoppas i tid och det alltså bara under en månad.” Fortsätter Peter Larsson.
Det är inte hållbart att mindre flygplatser som har en viktig roll i brandflyget i Sverige skall få sin existens ifrågasatt. Det är en stor samhällsnytta flygplatserna och flyget gör för att rädda liv och miljö. Även försvarsmakten och totalförsvaret räknar in flygplatserna i sin framtidsplanering vilket måste tas med när man planerar för de regionala flygplatsernas framtid.
- Text: Isa Mörk
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
3 svar till “Svenskt brandflyg skapar förutsättningar för regionala flygplatser”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-
Sverige behöver INTE hyra in utländska resurser. Många helikopterbolag har utbildning och utrustning för skogsbrandsläckning. Dessutom till bara tiondelen av kostnaden för italienskt och militärt flyg. Tyvärr och av outgrundlig anledning utnyttjas civila helikoptrar till liten del.
Intressant synpunkt! Beror det på att berörda myndigheter inte har kunskap om detta eller finns det andra skäl till val man gör? Är det någon som har svaret på den frågan får ni gärna kontakta redaktionen eller svara här.
Helikoptrar och skvättar med ett ton vatten räcker tyvärr inte, och är svindyrt, man måste vräka på med stora vattenmängder för att slå ner elden snabbt och initialt, kväva den med att vattenmängds tyngden trycker undan syret sen kyler.
Ja nån regional flygplats att operera ifrån och Jet plan som tar sig snabbt ut till hela Sverige med grannländer och över EU, ha satellit och flyg areal övervakning 24/7.
SAS MD87 köptes av Amerikanskt brandflyg och byggdes om, de har även DC 10 och B747 tankers etc.
Försvaret sålde vertolerna som kunde ta en fem ton, vilka var relativt effektiva.
Skogsbränder är och bli vår tids gissel, har börjat nu på södra halvklotet i Nya Zealand.
Global warming är ju inte direkt en nyhet och den accelererar hela tiden.
Skogen har tjänat Sverige och Svenskarna i en tusen år, ska den inte skyddas?
Den är det nu och i framtiden och viktigare än några stulna riksregalier.
Västmanland branden och den sommaren 2018 kostade minst 10 miljarder med allt, enorma värden gick upp i rök, ett brandflyg kostar max 50 miljoner per år med allt, stand by 24/7 365 dagar, samtidigt inrätta en nationell brand insats styrka med befogenhet och specialkompetens som opererar detta.