-
Vinnare av Årets Sommarjobbare 2018 utsedd
Vi skrev i somras om initiativet Årets Sommarjobbare, en tävling där restauranger i Sverige kan nominera sina bästa sommarjobbare. Nu har vinnaren av priset korats: Noorali Atayee från anrika Green Hotel i Tällberg.
“Noorali är helt klart en värdig vinnare av titeln Årets Sommarjobbare 2018. Ett pris som just ska motivera unga att se möjligheterna i restaurangbranschen. Noorali visar precis den glöd som behövs i restaurangbranschen och som kommer kunna ta honom långt i sin yrkesroll.” Kommenterar Fredrik Åström, VD för Svenska Kulturpärlor.
Årets Sommarjobbare delas ut till en person som gjort betydande insatser på en restaurang, krog eller café under sommaren 2018. Det är ett initiativ som ska visa samhället att restaurangbranschen värnar om sina anställda. Juryn fick in nomineringar från hela landet och Fredrik Åström är väldigt glad över den positiva feedback tävlingen har fått.
Arbetet lärde Noorali det svenska språket
Alla på Green Hotel där Noorali Atayee arbetar är mycket stolta över utmärkelsen. Noorali kom till Sverige 2015 som ensamkommande från Afghanistan och fick chansen att jobba extra ibland av hotellets ägare, Salka Börjeson Eynon. Noorali började gå i skolan först för att lära sig det svenska språket men märkte snabbt att han lärde sig mer svenska på arbetsplatsen än i klassrummet.
“Jag började gå i skolan för att lära mig svenska men efter en tid märkte jag att det är på hotellet jag ska vara för att lära mig snabbare. Jag tog åt mig fler pass i serveringen och märkte snabbt hur kul det var.” Säger Noorali Atayee. “Att jobba inom restaurang är som att hitta hem eller som att hitta en andra familj. I denna bransch finns så mycket värme och gemenskap, man ger varandra så mycket. Jag känner mig verkligen lyckligt lottad som fick denna möjlighet.”
Förutom titeln Årets Sommarjobbare, vinner Noorali Atayee en lyxig weekend på Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus eller Södertuna Slott.
Juryns motivation lyder:
”Noorali är verkligen värd en guldstjärna för den utvecklingsresan han gjort. Noorali kom till Sverige utan att kunna det svenska språket eller yrket. Från att hugga ved till att bli en av de bästa servitörerna i huset. Noorali kan nu flytande svenska och även engelska.
Han ger gästerna det lilla extra med perfekt timing och ett strålande humör med en inställning att allt kan ordnas. Han är den som ställer upp när någon blir sjuk, han är den som finns där när man behöver en extra hand och han är den som sprider glädje i hela arbetslaget fast han kämpar om att få stanna i vårat avlånga land.”
- Text: Isa Mörk
- Foto: Svenska Kulturpärlor
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
-
Gästbloggare
-