-
Restaurangbranschen satsar på Årets Sommarjobbare
Restaurangbranschen har haft svårt att rekrytera nya människor på grund av bland annat föreställningen i samhället att branschen erbjuder otrygga anställningar. Fredrik Åström driver Svenska Kulturpärlor och har bestämt sig för att han vill förändra den uppfattningen.
”I restaurangbranschen har det alltid varit möjligt att göra karriär och flera inom Svenska Kulturpärlors ledningsgrupp började precis som jag i serveringen när de var unga. Men eftersom negativa föreställningar lever kvar i äldre generationer smittar det tyvärr av sig när föräldrar ska ge råd till sina barn.” Säger Fredrik Åström.
Viktigt att inspirera
Genom att införa priset Årets Sommarjobbare, hoppas Fredrik kunna inspirera unga människor att se hur mycket restaurangbranschen värnar om sina anställda. På hemsidan aretssommarjobbare.se kan alla restauranger i Sverige nominera sina duktiga sommarjobbare.
”Genom Årets Sommarjobbare uppmanar vi alla restauranger i Sverige att nominera sin bästa sommarjobbare. I september kommer en jury bestående av branschprofiler utse vinnaren. Förutom titeln tävlar man även om en lyxweekend på en av våra pärlor; Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus eller Södertuna Slott. Vi hoppas att det kan bli en fin post att bära med sig i CV:t i framtiden.” Fortsätter Fredrik.
Kulturnavigatorn
Förutom satsningen på Årets Sommarjobbare, lanserar även Svenska Kulturpärlor ett internt projekt för att hjälpa nyanställda. Genom systemet Kulturnavigatorn underlättar man för nya medarbetare att komma in på arbetsplatsen och känna sig välkomnade.
”Vi har arbetat med Kulturnavigatorn under ett års tid och lanserar den i dagarna. Här kommer nyanställda kunna hitta den info de behöver i stort och smått för att bättre känna sig välkomnade på arbetsplatsen. Vi vill hela tiden öka tryggheten för våra medarbetare och försöker alltid hjälpa de som jobbar hos oss framåt.” Avslutar Fredrik Åström.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Svenska Kulturpärlor
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-