-
Företag väljer camping som boende under coronakrisen
Det är tuffa tider för hotellbranschen, men för landets ledande campingkedja First Camp har kravet på social distansering gett nya affärer. Många företag söker sig till campingarnas företagsboenden, och bland kunderna finns allt från byggföretag till vårdgivare.
Efterfrågan på stugboende i citynära naturmiljöer ökar
Byggföretag och byggentreprenader, försäljare och sjuksköterskor – i stugorna på First Camp råder det inte brist på gäster. I slutet på mars hade antalet bokningsförfrågningar från företag gått upp med över 25%, jämfört med en normalvecka.
Samtidigt som den rådande situationen slår hårt mot många hotell, märker First Camp att efterfrågan på stugboende i citynära naturmiljöer ökar.
”En unik fördel med camping är att gästen har sitt eget boende. På så sätt kan man praktisera social distansering, utan att behöva kompromissa med sin bekvämlighet. Visst har vi också haft en del avbokningar på grund av inställda evenemang, men det märks att bygg, konstruktion, montage och liknande verksamheter har kvar sin verksamhet och ser fördelarna med stugboende när de arbetar på annan ort.” Säger Johan Söör, VD för First Camp.
Mer attraktiva än någonsin just nu
First Camp har vidtagit en rad åtgärder, för att gästerna ska känna sig trygga under den pågående pandemin.
Det handlar till exempel om att många gemensamma utrymmen städas dubbelt så ofta och att alla stugor med badrum extrautrustas med tvål. Företaget följer myndigheternas riktlinjer och bevakar frågan löpande.
”Vi har länge sett en trend, att de som reser i arbetet blir allt mer intresserade av nya slags boenden. Att bo i ett eget boende, på ett prisvärt sätt, med parkering utanför dörren, matlagningsmöjligheter och med naturen runt knuten, lockar allt fler.” Berättar Johan Söör. ”I rådande läge och i skenet av coronakrisen, verkar det som att dessa värden är mer attraktiva än någonsin. Vi ser att både våra topprustade stugor med hotellstandard, och våra enklare stugor bokas mer och mer.”
- Text: First Camp
- Foto: First Camp
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-