söndag 11 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Frans Schartaus
    2020-04-30 14:07

    Jessika vässade sitt CV och nätverk under studietiden på Frans Schartaus Handelsinstitut

    Yrkeshögskolan Frans Schartaus Handelsinstitut på Södermalm i Stockholm har kompetensutvecklat rese- och hotellbranschen i mer än 25 år. Här utbildas ledare och specialister, på en eftergymnasial nivå, i nära samarbete med arbetslivet. Fokus ligger på coachning, progression och branschrelevans för att steget ut i arbetslivet ska bli så kort som möjligt.

    Alla YH-utbildningar är kostnadsfria, CSN-berättigade och riktar sig till personer som vill skaffa sig ett yrke, byta yrke eller få en spetskompetens.

    Ta tillvara på alla möjligheter

    Vad gör man om man har två år på sig att skaffa sig de kunskaper, färdigheter och kompetenser som krävs för att landa i drömjobbet?

    För Jessika Sillanpää är svaret enkelt. Du ser till att ta tillvara på alla möjligheter som skolan erbjuder redan från dag ett. Jessika har en bakgrund inom hotell- och restaurangbranschen och som yrkesdansare inom streetdance och har alltid älskat att resa. En bekant rekommenderade henne att söka sig till resebranschen och Frans Schartau.

    Efter sin examen från TRAC Diplomerad Resekonsult fick hon jobb som koordinator på Sörmlands Turismutveckling AB, ett företag som jobbar med destinations-, affärs- och marknadsutveckling.

    Utbildningen är unik

    Just kombinationen av teori, praktik och fokus på färdighetsträning passade henne. TRAC Diplomerad Resekonsult innehåller flera LIA-praktikperioder som alla möjliggör en fördjupning. Att såväl utbildningsledaren som undervisande konsulter kom från branschen var ett stort plus. Detta i kombination med alla branschkontakter och engagemanget från ledningsgruppen gör utbildningen unik.

    ”Jag är en människa som verkligen älskar att nätverka och jag känner att jag valde helt rätt utbildning och bransch.” Berättar Jessika Sillanpää. ”Jag gillade att jag kunde fördjupa mig inom så många olika specialistområden som jag inte hade någon aning om innan jag började studera.”

    Praktik och studieresa

    Arbetslivserfarenheten vässades genom LIA-praktik i Thailand, valet att jobba med inkommande turism hos en specialistresearrangör samt praktiken på en DMC för möten och events.

    Under studietiden hann hon även åka på studieresa till Sydkorea, blir den förste studentrepresentanten någonsin i PATA:s styrelse samt hjälpa till på olika event och galor.

    Tillsammans med ett par klasskamrater paketerades ”Matsafari i Dalarna” där de sammanförde olika lokala matföretag i Dalarna för att skapa nya turismupplevelser. Detta resulterade i att de fick pris som bästa examensarbete.

    En kris kan leda till ökad kreativitet

    Hennes råd till alla som är tveksamma till att söka sig till resebranschen är våga göra det man brinner för. Det här är möjligheternas bransch och det kommer en tid efter covid-19.

    ”En kris kan även leda till ökad kreativitet och att man tvingas se saker från utifrån nya perspektiv.” Säger Jessika.

    I Sörmland ser hon hur lokala näringsidkare hittat nya sätt att verka, idérikedomen verkligen flödar. Restauranger har lanserat kreativa matkassar, man erbjuder digitala ölprovningar via datorn och 360 graders visningar av slott.

    Det produceras även inspirerande filmer samtidigt som suget efter naturupplevelser live tar fart. Till exempel har Sörmlandsleden fått fler medlemmar än tidigare och nya samarbeten har initierats.

    Möjligheter för den inhemska turismen

    TRAC Diplomerad Resekonsult ger dig både ett djup och en bredd. Utbildningen möjliggör en mängd olika karriärvägar. När man just nu inte kan resa ut i världen öppnar det upp möjligheter för den inhemska turismen. Sverige har mycket att erbjuda.

    Även Cecilia Eliason är inne på samma linje. Hon jobbar som utbildningsledare för TRAC-utbildningen. Trots att det finns en avrådan från att resa så kommer det att vända och ta fart igen anser hon.

    ”Efter Covid-19 så kommer det vara ännu viktigare att man är välutbildad och kunnig om man vill jobba med resor och turism.” Säger Cecilia Eliason.

    Hållbar och ansvarsfull turism

    TRAC-utbildningen här på Frans Schartau riktar sig både mot svensk och internationell turism. Oavsett om man vill jobba med resor inom Sverige eller utomlands, så jobbar vi mycket med hållbar och ansvarsfull turism, så att vi kan skapa upplevelserika resor med hög kvalitet utan att förstöra för natur och människor. Det är något som rese-och turismbranschen verkligen efterfrågar.

    Efter Covid-19 kommer dessutom behovet av att boka med en kunnig, trygg och pålitlig arrangör som tar ansvar för sina kunder, samarbetspartners och destinationer bara att öka. Kunder kommer att vilja ha någon att kontakta och någon man lita på, oavsett om det gäller affärsresor eller privatresor.

    En bransch som ständigt utvecklas

    Så vilket råd vill Jessika skicka med till alla som är intresserade av resebranschen?

    ”Att studera på Frans Schartaus Handelsinstitut är bland det bästa jag har gjort. Rese- och besöksnäringen är rätt bransch för dig som gillar att utmanas, kan ge god service, är kreativ, gillar ny teknik och vill jobba i en bransch som ständigt utvecklas. Det gör i sin tur att du utvecklas.” Avslutar Jessika Sillanpää.

     

    Jessika vässade sitt CV och nätverk under studietiden på Frans Schartaus Handelsinstitut

    • Text: Frans Schartaus Handelsinstitut
    • Foto: Frans Schartaus Handelsinstitut
    Tweet
  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet