-
Jessika vässade sitt CV och nätverk under studietiden på Frans Schartaus Handelsinstitut
Yrkeshögskolan Frans Schartaus Handelsinstitut på Södermalm i Stockholm har kompetensutvecklat rese- och hotellbranschen i mer än 25 år. Här utbildas ledare och specialister, på en eftergymnasial nivå, i nära samarbete med arbetslivet. Fokus ligger på coachning, progression och branschrelevans för att steget ut i arbetslivet ska bli så kort som möjligt.
Alla YH-utbildningar är kostnadsfria, CSN-berättigade och riktar sig till personer som vill skaffa sig ett yrke, byta yrke eller få en spetskompetens.
Ta tillvara på alla möjligheter
Vad gör man om man har två år på sig att skaffa sig de kunskaper, färdigheter och kompetenser som krävs för att landa i drömjobbet?
För Jessika Sillanpää är svaret enkelt. Du ser till att ta tillvara på alla möjligheter som skolan erbjuder redan från dag ett. Jessika har en bakgrund inom hotell- och restaurangbranschen och som yrkesdansare inom streetdance och har alltid älskat att resa. En bekant rekommenderade henne att söka sig till resebranschen och Frans Schartau.
Efter sin examen från TRAC Diplomerad Resekonsult fick hon jobb som koordinator på Sörmlands Turismutveckling AB, ett företag som jobbar med destinations-, affärs- och marknadsutveckling.
Utbildningen är unik
Just kombinationen av teori, praktik och fokus på färdighetsträning passade henne. TRAC Diplomerad Resekonsult innehåller flera LIA-praktikperioder som alla möjliggör en fördjupning. Att såväl utbildningsledaren som undervisande konsulter kom från branschen var ett stort plus. Detta i kombination med alla branschkontakter och engagemanget från ledningsgruppen gör utbildningen unik.
”Jag är en människa som verkligen älskar att nätverka och jag känner att jag valde helt rätt utbildning och bransch.” Berättar Jessika Sillanpää. ”Jag gillade att jag kunde fördjupa mig inom så många olika specialistområden som jag inte hade någon aning om innan jag började studera.”
Praktik och studieresa
Arbetslivserfarenheten vässades genom LIA-praktik i Thailand, valet att jobba med inkommande turism hos en specialistresearrangör samt praktiken på en DMC för möten och events.
Under studietiden hann hon även åka på studieresa till Sydkorea, blir den förste studentrepresentanten någonsin i PATA:s styrelse samt hjälpa till på olika event och galor.
Tillsammans med ett par klasskamrater paketerades ”Matsafari i Dalarna” där de sammanförde olika lokala matföretag i Dalarna för att skapa nya turismupplevelser. Detta resulterade i att de fick pris som bästa examensarbete.
En kris kan leda till ökad kreativitet
Hennes råd till alla som är tveksamma till att söka sig till resebranschen är våga göra det man brinner för. Det här är möjligheternas bransch och det kommer en tid efter covid-19.
”En kris kan även leda till ökad kreativitet och att man tvingas se saker från utifrån nya perspektiv.” Säger Jessika.
I Sörmland ser hon hur lokala näringsidkare hittat nya sätt att verka, idérikedomen verkligen flödar. Restauranger har lanserat kreativa matkassar, man erbjuder digitala ölprovningar via datorn och 360 graders visningar av slott.
Det produceras även inspirerande filmer samtidigt som suget efter naturupplevelser live tar fart. Till exempel har Sörmlandsleden fått fler medlemmar än tidigare och nya samarbeten har initierats.
Möjligheter för den inhemska turismen
TRAC Diplomerad Resekonsult ger dig både ett djup och en bredd. Utbildningen möjliggör en mängd olika karriärvägar. När man just nu inte kan resa ut i världen öppnar det upp möjligheter för den inhemska turismen. Sverige har mycket att erbjuda.
Även Cecilia Eliason är inne på samma linje. Hon jobbar som utbildningsledare för TRAC-utbildningen. Trots att det finns en avrådan från att resa så kommer det att vända och ta fart igen anser hon.
”Efter Covid-19 så kommer det vara ännu viktigare att man är välutbildad och kunnig om man vill jobba med resor och turism.” Säger Cecilia Eliason.
Hållbar och ansvarsfull turism
TRAC-utbildningen här på Frans Schartau riktar sig både mot svensk och internationell turism. Oavsett om man vill jobba med resor inom Sverige eller utomlands, så jobbar vi mycket med hållbar och ansvarsfull turism, så att vi kan skapa upplevelserika resor med hög kvalitet utan att förstöra för natur och människor. Det är något som rese-och turismbranschen verkligen efterfrågar.
Efter Covid-19 kommer dessutom behovet av att boka med en kunnig, trygg och pålitlig arrangör som tar ansvar för sina kunder, samarbetspartners och destinationer bara att öka. Kunder kommer att vilja ha någon att kontakta och någon man lita på, oavsett om det gäller affärsresor eller privatresor.
En bransch som ständigt utvecklas
Så vilket råd vill Jessika skicka med till alla som är intresserade av resebranschen?
”Att studera på Frans Schartaus Handelsinstitut är bland det bästa jag har gjort. Rese- och besöksnäringen är rätt bransch för dig som gillar att utmanas, kan ge god service, är kreativ, gillar ny teknik och vill jobba i en bransch som ständigt utvecklas. Det gör i sin tur att du utvecklas.” Avslutar Jessika Sillanpää.
- Text: Frans Schartaus Handelsinstitut
- Foto: Frans Schartaus Handelsinstitut
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-