-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självklara valet för möten och konferenser. Under januari implementerar bolaget nya sätt, i tre olika nivåer, för att uppnå en stark bredd för digitala möten på samtliga 85 hotell i Sverige.
Satsningen innebär både nya tekniska lösningar i den befintliga verksamheten samt avancerad streamingutrustning i studiomiljö med professionell hjälp från Scandics teknikpartners.
Ökad efterfrågan på hybridmöten
I samband med pandemin och att fler arbetar hemifrån har stora delar av vårt samhälle fått anpassa sig till ett digitalt arbetssätt. Det har lett till en ökad efterfrågan av så kallade hybridmöten, en blandning mellan fysiskt och digitalt möte med deltagare på plats och på distans.
”Vi ser en ökad efterfrågan av flexibilitet när man bokar möten och konferenser. Då det är svårt att förutse vilka restriktioner som kommer att råda vid ett visst datum eller om alla deltagarna kommer att kunna delta fysiskt, är hybridmöten en bra lösning för att möta nya behov. Vi vill genom storsatsningen på hybridmöten bli den hotellaktör i Sverige som har de mest flexibla lösningarna för det nya, moderna digitala mötet.” Säger Eva Lundström, Marknadschef på Scandic Sverige.
Tre olika nivåer på möteserbjudandet
Möteserbjudandet har delas upp i tre olika nivåer för att på bästa sätt passa mötesgästernas olika önskemål och behov. Det är allt från stöd i möten med egen digital utrustning till möten med intelligent kamera och ljudsystem eller studiolösningar med mer avancerad teknik och välutvecklade streaminglösningar där professionell hjälp från Scandics teknikpartners tillhandahålls.
För att på bästa sätt identifiera vilket behov gästen har införs nya rutiner för personalen på Scandics mötesbokning och medarbetare på hotellen kommer att tränas i mötesteknik. Utifrån behov kommer även ny teknik att köpas in på respektive hotell.
”Människor behöver mötas för att känna gemenskap, samarbeta eller driva förändring. I dessa tider kan det dock vara utmanande att samla samtliga deltagare på en och samma plats. Eller till och med få tekniken att fungera som den skall. Med ny teknik och arbetssätt är vi glada att kunna erbjuda våra gäster det bästa stödet för ett stressfritt och effektivt möte.” Avslutar Eva Lundström.
Vad de tre nivåerna innehåller
Utrullningen påbörjas i januari och kommer att fortsätta under 2021. De tre olika nivåerna som kommer att erbjudas har delats upp på följande sätt.
1. Nivå Small
Bokar du ett möte ingår standardutrustning. Standard innebär att ni möts via en skärm som i sin tur delas med övriga digitala deltagare som använder egen dator eller annan enhet med kamera.2. Nivå Medium
Bokar du ett möte med uppgraderad teknik får alla digitala deltagare en förbättrad upplevelse av mötet. Med smart kamera och ljudsystem som känner av personer och röster i rummet.3. Nivå Large
Ett möte med skräddarsydd teknikuppsättning inkluderar t.ex. professionell videoutrustning, virtuella rum, streamingtjänster och ett flertal kameror. Denna nivå erbjuds i samarbete med vår teknikpartner. På Vasateatern, Scandic Grand Central, finns även möjligheten till en fulländad studiolösning.- Text: Scandic Hotels
- Foto: Scandic Hotels
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-